Hvad koster det at få lavet en hjemmeside, og er der sammenhæng mellem hjemmeside priser og kvaliteten?
Der er mange overvejelser, når du skal have designet en ny hjemmeside. Prisen er naturligvis en af dem.
Hvis du har googlet ”hjemmeside pris” eller ”hvad koster en hjemmeside”, har du sikkert opdaget, at der er stor forskel på de priser, du bliver præsenteret for.
Det kan være fristende at købe en billig hjemmeside, men her skal du være varsom. Kvaliteten på webdesign kan variere meget. Køber du for billigt, kan det komme til at koste dig dyrt både på kort og lang sigt.
I dette indlæg gennemgår jeg, hvad et professionelt hjemmesidedesign skal indeholde i 2024.
Læs med og få den viden, du skal bruge for at indhente tilbud og vælge webdesigner på et informeret grundlag. Du får også eksempler på priser på forskellige typer professionelle hjemmesider.
Indhold i artiklen:
- Pris på hjemmeside: Hvad definerer en professionel hjemmeside?
- Derfor bør du fravælge en billig hjemmeside
- Få den rigtige pris på hjemmesiden — og tjek tilbuddet grundigt
- Hvad skal være inkluderet i prisen på en hjemmeside?
- Automatisering sparer dig både tid og penge
- Hvad koster en professionel hjemmeside?
- Hvad er inkluderet i prisen på en ny hjemmeside?
- Ofte stillede spørgsmål til priser på hjemmesider
Pris på hjemmeside: Hvad definerer en professionel hjemmeside?
Alt for mange investerer desværre i billige hjemmesider, der både halter teknisk og giver en dårlig brugeroplevelse. Det er derfor vigtigt at være bevidst om, at der er en tæt sammenhæng mellem prisen på en ny hjemmeside og den kvalitet, du kan forvente at få.
En dårligt fungerende hjemmeside kan sammenlignes med, at du kommer ind i en fysisk butik, hvor der er rod på hylderne, uengageret personale og støv og skidt i hjørnerne. Hvor mange varer køber du her?
Tænk derfor på din hjemmeside som en fysisk butik, der skal have et flot udstillingsvindue, orden på hylderne, hjælpsomt personale, god indretning og effektive administrative processer.
De 8 (essentielle) krav til en professionel hjemmeside i 2024:
- Designet skal afspejle din virksomheds professionalisme både i udseende og funktionalitet
- Hjemmesiden skal være opbygget på et teknisk stærkt fundament, hvor alle tandhjul er velsmurte og passer sammen
- Hjemmesiden skal være brugervenlig og fungere godt på både computer, mobil og tablet. Det kræver et godt responsivt design og særlige tilpasninger til mobil
- Det skal være nemt at ændre, justere og optimere på hjemmesiden efter behov
- Hjemmesiden skal indlæse hurtigt. Webdesigneren skal have styr på hastighedsoptimering
- Hjemmesiden skal være SEO-venlig og nem at optimere til søgemaskiner
- Sikkerheden skal være i top, så du beskytter brugerne og undgår hacking
- Hjemmesiden skal leve op til lovgivningens krav om samtykke og håndtering af cookie- og persondata (GDPR)
Er du allerede en smule træt ved tanken om alt det, der skal tænkes ind, forstår jeg dig godt.
At etablere en helt ny hjemmeside eller redesigne en eksisterende er et stort arbejde. Det er derfor vigtigt, at du fra starten udvælger en erfaren webdesigner, der kan guide dig sikkert gennem processen.
Og ja, professionel ekspertise og et højt fagligt niveau betyder, at prisen på hjemmesiden bliver lidt højere. Til gengæld slipper du for frustrationer over fejl og mangler, uforudsete ekstraudgifter og dårlig brugeroplevelse.
Derfor bør du fravælge en billig hjemmeside
Der er i dag meget store krav til en hjemmesides design og funktionalitet. Kravene bliver skærpet år for år. Din webdesigner skal derfor være helt opdateret på udviklingen.
Den tid, hvor du kunne slippe afsted med at lave en hjemmeside selv eller købe en billig løsning, er for længst ovre. I dag kræver hjemmeside-udvikling stor faglig og teknisk viden inkl. erfaring med, hvad der fungerer og konverterer optimalt.
Få den rigtige pris på hjemmesiden — og tjek tilbuddet grundigt
Når du skal indhente tilbud på en hjemmeside, er det vigtigt, at du har lavet en kravsspecifikation. Med den i hånden kan du få en retvisende pris, hvor alt er inkluderet.
Når du modtager et tilbud med en pris på hjemmesiden, bør du tjekke grundigt, at alt er inkluderet. Hvis der mangler noget, kan du være ret sikker på, at der før eller siden opstår uforudsete udgifter.
Den præcise pris på udvikling af en professionel hjemmeside vil altid afhænge af de krav, du har til størrelse, funktioner og design.
Pris på en hjemmeside beregnes ud fra:
- Hvor stor skal siden være (er der få eller mange undersider)?
- Hvilke krav er der til designet?
- Skal der opsættes særlige features og funktioner?
- Skal hjemmesiden have en webshop integreret?
Hvad skal være inkluderet i prisen på en hjemmeside?
Jeg har lavet en liste med 10 ting, der skal være inkluderet, når du modtager et tilbud på en hjemmeside. Du kan bruge listen som en del af din kravsspecifikation.
# 1 – Vælg et anerkendt CMS (jeg anbefaler WordPress)
Et CMS (Content Management System) er den software, som hjemmesiden bliver opbygget i. Det er vigtigt, at du overvejer, hvilket CMS din hjemmeside skal laves i.
Det er langt fra alle CMS-systemer, der er lige velfungerende. Nogle af dem har store begrænsninger i de features og funktioner, der kan integreres. Nogle er kluntede og bøvlede at arbejde i, og atter andre kan give dig problemer i forhold til SEO (søgemaskineoptimering).
Nogle webbureauer benytter deres eget CMS. Det er sjældent optimalt.
Jeg anbefaler, at du vælger en hjemmeside lavet i WordPress.
WordPress er det absolut mest brugte CMS i verden. Det er under konstant udvikling og opdatering. Der er nærmest ingen begrænsninger i de funktioner, der kan integreres på en professionelt udviklet WordPress hjemmeside.
WordPress er nem at søgemaskineoptimere. Derfor er det også SEO-eksperternes favorit-CMS.
# 2 – Din hjemmeside SKAL være mobilvenlig
Stadig flere benytter mobiltelefonen, når de søger information, bestiller tid eller handler på nettet. Derfor skal din hjemmeside fungere godt på mobil.
Google vurderer og ranker hjemmesider ud fra mobilversionen (kaldes Mobile-First Indexing). Det betyder, at hjemmesider, der ikke er mobilvenlige, vil have meget svært ved at opnå synlighed på Google.
Løsningen er et responsivt design, der automatisk tilpasser sig henholdsvis desktop, mobil og tablet.
Det er ikke alle responsive designs, der fungerer lige godt — og uanset hvor godt et responsivt tema er, skal webdesigneren lave manuelle justeringer for at få mobilversionen til at fungere optimalt.
Vælger du en billig hjemmeside, risikerer du, at temaet er kluntet og webdesignerne ikke bruger den fornødne tid på justering af mobilversionen.
# 3 Din hjemmeside skal have et SSL-certifikat
Med et SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) bliver kommunikationen mellem dine kunders browser og din hjemmeside krypteret. Det styrker sikkerheden og skaber tryghed for kunderne.
Google har øget presset for at alle websites til at installere SSL og øge datasikkerheden. Det betyder, at hjemmesider uden SSL bliver markeret med IKKE SIKKER i bl.a. Chrome-browseren. Og det kan gå ud over antallet af besøg til hjemmesiden.
Når en hjemmeside har SSL-certifikat installeret, hedder den https:// i stedet for http://, hvor ”s’et” markerer, at der er installeret SSL.
OBS: Der er en del ting, der kan gå galt i forbindelse med implementeringen af SSL på en hjemmeside. Det er derfor meget vigtigt, at din webdesigner ved præcist, hvad han/hun gør.
# 4 – GDPR: Din hjemmeside skal overholde lovgivningen
Som virksomhedsejere og indehavere af en hjemmeside eller webshop skal vi alle overholde EU’s persondataforordning, GDPR.
GDPR er en kompliceret størrelse, der nemt kan give dig hovedbrud.
Når du bestiller en hjemmeside hos mig, sørger jeg for, at den er opsat, så den overholder GDPR. Hos mig er opsætningen af WordPress GDPR inkluderet i prisen for hjemmesiden.
VÆR OBS: Opsætning af lovpligtigt cookiebanner samt cookie- og privatlivspolitik kan koste flere tusind kroner udover prisen på webdesignet. Så tjek, om det er inkluderet. Hvis det ikke er, så få en pris på det, inden du siger ja til et tilbud på en hjemmeside.
# 5 – Der skal være styr på sikkerheden, så du undgår hacking
Hacking af hjemmesider er et stadigt stigende problem. Derfor skal der være styr på sikkerheden på din hjemmeside. Spørg derfor altid til, hvilke sikkerhedsplugins der bliver installeret.
På billige hjemmesider er der næsten altid mangler i forhold til sikkerheden. Hacking kan lægge din hjemmeside ned og koste dig mange penge. Sikkerheden på din hjemmeside skal derfor være 100 % i orden.
Når jeg udvikler en hjemmeside, installerer jeg de bedste Premium-sikkerhedsplugins på markedet.
Opdatering og backup er essentiel for drift og sikkerhed.
Hvis du vil sikre dig bedst muligt mod hacking, skal tema og plugins på din hjemmeside opdateres løbende. Ved opdatering bliver sikkerhedshuller lukket. Opdaterer du ikke, åbner du døren for hackerne.
Det er desuden meget vigtigt, at der bliver taget daglig backup af din hjemmeside. Hvis uheldet er ude, og du bliver hacket, kan en erfaren webdesigner hurtigt reetablere hjemmesiden.
De fleste vælger at indgå en serviceaftale med deres webdesigner. Læs om WordPress serviceaftale her >>>
# 6 – Page Builderen skal være professionel og brugervenlig
Mange WordPress hjemmesider opbygges i dag med en såkaldt Page Builder. Der er STOR forskel på både funktioner og brugervenlighed i de forskellige Page Buildere op markedet.
Vil du have en hjemmeside, hvor du nemt selv kan lave ændringer og justeringer, er det vigtigt at vælge en god Page Builder. De bedste Page Buildere koster lidt mere at få installeret, men de er alle pengene værd.
En dårlig Page Builder kan gøre dig gråhåret før tid. Problemerne kan kræve tilkøb af ekstra support og spilde timevis af din dyrebare tid.
Nogle af de billigere Page Buildere efterlader desuden en masse skrammel-kode, så hvis du på et tidspunkt vil skifte tema/design, kan det give mange udfordringer.
Jeg benytter Beaver Builder på alle de hjemmesider og webshop-løsninger, jeg udvikler. Beaver Builder er et meget anerkendt Page Builder-plugin. I min optik er det den bedste og mest brugervenlige Page Builder på markedet.
Flere af mine kunder, der har erfaring med andre Page Buildere, vender tilbage og siger, at Beaver Builder har halveret deres tidsforbrug på ændringer og opdateringer.
Elementor er en anden god Page Builder. Min anbefalinger er at bruge Beaver Builder eller Elementor.
# 6 — Opsætning af Analytics og Google Search Console
Vil du vide, hvor mange besøgende du har på din hjemmeside, hvilke sider de læser og hvor de kommer fra (fx Google, annoncering eller sociale medier), så skal du have koblet et analyseværktøj på din hjemmeside.
Der findes både gratis og betalte værktøjer. Google Analytics (GA4) er gratis, og mange vælger at få dette installeret.
Google Search Console giver dig vigtige informationer om:
- Din hjemmesides performance
- Fejl på siden, og ting Google ikke bryder sig om
- Vigtige informationer, som kan bruges til søgemaskineoptimering
Både GA4 og Google Search Console er gratis at bruge. For at Google kan tracke, hvad der sker, skal der lægges en kode ind på hjemmesiden. Nogle webdesignere og bureauer tager sig godt betalt for at lægge koden ind. Hos mig er det naturligvis inkluderet i prisen.
# 7 – Webdesigneren skal kunne kode og løse svære tekniske udfordringer
Hvis webdesigneren ikke har de nødvendige tekniske kompetencer, kan du risikere:
- At der er features, du ikke kan få integreret
- At der er knapper og farver, du ikke kan få justeret
- At der er fejl, der ikke kan blive rettet
- At der er ændringer og justeringer, du ikke kan få lavet
Page Buildere kan meget, men ikke alt. Og nogle gange er der bare noget, der driller, som skal kodes for at virke. Hvis der fx skal flyttes lidt rundt på en knap eller ændres en farve, kan det kræve, at designeren kan lave CSS-kode.
Tjek webdesignerens hjemmeside og referencer, så du er helt sikker på, at de kan løse svære tekniske udfordringer.
# 8 – Du skal eje din hjemmeside
Du skal naturligvis eje din hjemmeside, så du kan skifte webdesigner og support-løsning, hvis du ønsker det.
Pas på den type hjemmesideløsninger, hvor du binder dig til en månedlig betaling over en længere periode. Det kan være fristende at springe på en løsning, hvor du ikke skal betale hele beløbet for webdesignet på én gang.
Men vær meget opmærksom her. Der er ofte lange bindingsperioder. Det betyder, at prisen løber op.
Webdesignet på abonnementsløsninger er desuden nogle gange lavet i et lukket CMS, der bare ikke fungerer optimalt. Og så hænger du på den.
Sørg derfor ALTID for, at du ejer din hjemmeside. Alt andet kan meget hurtigt blive en dyr løsning for dig.
# 9 – Kan der integreres en webshop på hjemmesiden?
Har du brug for at integrere en webshop på din hjemmeside enten nu eller på sigt? Så skal CMS’et kunne håndtere det.
Jeg har stor erfaring med at integrere WooCommerce webshops på WordPress hjemmesider. Når du får udviklet en WordPress hjemmeside hos mig, kan vi altid opsætte en webshop på dit website.
# 10 – Tilbyder webdesigneren professionelle supportløsninger
Hjemmesider skal opdateres og vedligeholdes teknisk. Mange foretrækker derfor at have en serviceaftale på deres hjemmeside.
Opdateringer er vigtige, da der ellers kan opstå alvorlige sikkerhedshuller og problemer med funktionaliteten.
Det er vigtigt, at du gør op med dig selv, om du har én in-house, der kan tage sig af opdatering af hjemmesidens core-software, plugins, daglig backup, sikkerhedstjek osv.
Daglig eller ugentlig backup af din hjemmeside er også helt essentielt. For hvad gør du, hvis hjemmesiden bliver hacket eller går ned? Med en god strategi for backup sikrer du, at din hjemmeside hurtigt kan gendannes, hvis noget går galt.
Nogle serviceaftaler inkluderer supporttid. Det giver dig adgang til hurtig WordPress hjælp, når noget driller på hjemmesiden. Små tekniske ting kan være en stor tidsrøver. Med en professionel WordPress serviceaftale sender du bare en mail til din supporter, så bliver problemet løst.
Se mine WordPress Serviceaftaler her >>>
Automatisering sparer dig både tid og penge
AI (kunstig intelligens) og mulighederne for automatisering udvikler sig med eksponentiel hastighed. Med de rette plugins og integrationer på din hjemmeside kan du erstatte manuelt (tidskrævende) arbejde med automatiserede processer.
Du kan spare meget tid med features som:
- Online booking
- En webshop, der integrerer med dit regnskabsprogram
- Automatisering af onlinekurser og abonnementsløsninger (se WordPress-alternativ til Simplero her)
- Kalenderfunktion
- Sign-up til forskellige lister på dit nyhedsbrev
Hvad koster en professionel hjemmeside?
Prisen for en lille WordPress hjemmeside ligger på 12.500 kr. En skræddersyet hjemmeside koster ca. 18.500 kr., mens større og mere avancerede hjemmesider med mange funktioner koster fra 25.000 kr. og opefter. En hjemmeside med webshop koster fra 25.000 kr.
Hjemmesidedesign og tekniske features bliver selvfølgelig tilpasset din virksomheds behov.
Hvad er inkluderet i prisen på en ny hjemmeside?
Jeg udvikler udelukkende hjemmesider i WordPress og webshops i WordPress WooCommerce.
Den præcise pris på hjemmesiden afhænger af størrelsen på hjemmeside (antallet af undersider) og dine krav til design og funktionaliteter.
Du kan bruge disse hjemmeside priser som rettesnor for den endelige pris:
- Lille WordPress hjemmeside (typisk et skabelondesign eller en onepager): Pris 12.500 kr. ekskl moms
- Standard WordPress hjemmeside (skræddersyet design): Pris 18.500 kr. ekskl. moms
- Avanceret WordPress hjemmeside (skræddersyet design, mange undersider, flere ønsker til funktionaliteter og integrationer): Pris 25.000 kr. ekskl. moms
- WordPress hjemmeside med webshop (skræddersyet design, WooCommerce webshop integreret): Pris fra 25.000 kr. ekskl. moms
- Webshop integreret på eksisterende WordPress hjemmeside: Pris 7.500 kr. ekskl. moms
Ovenstående priser på hjemmesider designet af mig inkluderer:
- 100 % responsivt design (tilpasset både computer, mobil og tablet)
- GDPR-opsætning samt cookie-popup (værdi 3.995 kr. ekskl. moms)
- Hastighedsoptimering (værdi 2.495,-)
- Basis SEO-optimering (hjemmesiden er klargjort til SEO)
Ofte stillede spørgsmål til priser på hjemmesider
Cirkapriser på de ting, du skal huske at medtage i dit hjemmesidebudget.
- Domænenavn: Pris for dk-domæne er 70-100 kr. ekskl. moms pr. år
- Webhotel: Ca. 150-350 kr. ekskl. moms pr. måned, afhængig af hjemmesiden størrelse og antal besøg (trafikbelastning)
- Cookie-popup: Fra 89 kr. pr. måned
- Support og vedligeholdelse: Fra 600 kr. pr. måned for en WordPress serviceaftale hos mig (inkl. 1 timers hjælp til småopgaver). Du kan også få hjælp til WordPress på klippekort fx 10 timer til 6.000 kr.
- Markedsføring og SEO: Vil variere meget fra hjemmeside til hjemmeside. Lav en vurdering for din virksomhed.
Den samlede basis udgift til drift af en hjemmeside ligger på ca. 10.000 kr. ekskl moms pr. år
Prisen dækker domænenavn, webhotel, cookie-popup og WordPress serviceaftale.
Du skal desuden påregne udgifter til markedsføring og SEO (søgemaskineoptimering).
Ja, det kan du.
Du er velkommen til at kontakte mig på mig@renesejling.dk eller tlf: 22 33 46 70 for en dialog om udvikling af din nye hjemmeside.
Jeg laver gerne et uforpligtende tilbud til dig.
Jeg håber, jeg med dette indlæg, har hjulpet dig videre i din proces frem mod valg af en webdesigner til dit projekt.
Du er velkommen til at kontakte mig på mig@renesejling.dk for en dialog om dit projekt og et uforpligtende tilbud på din nye hjemmeside.
Læs også:
Ny hjemmeside: De 11 (vigtigste) overvejelser før køb af ny hjemmeside >>>
Webshop priser: Hvad koster en webshop, og hvad er inkluderet i prisen? [2024-guide] >>>
Start en webshop – Stor trin for trin guide til opstart af webshop >>>
God inspiration? Del gerne indlægget
Jeg har brug for at vide hvad forskel er på den billigste løsning til den mellemstørrelse og fra mellemstr. til den avancerede hjemmeside.
Hej Pia, tak for din kommentar. Forskellen er som regel en kombination af flere ting. Men både antallet af sider, ønsker til forskellige skabeloner, men mest af alt funktioner som skal sættes op sammen med hjemmesiden, feks. tilmelding til nyhedsbrev, integration til Facebook, blog mm.
Hej. Har brug for at vide, om der kan tilknyttes webshop, så man f.eks. kan sælge produkter og oplevelser (billetter og adgangstegn) og om det er muligt at oprette medlemskaber ( betale kontingent) via hjemmeside. Og i givet fald, hvor havner vi så prismæssigt.
Peter
Hej, tak for din kommentar. Alt kan som sådan lade sig gøre. Men jo mere kompliceret destro større budget kræver det. Send mig en så udførlig beskrivelse af ønsker mm til mig@renesejling.dk så ser vi nærmere på det 🙂
Hejsa
Jeg kan ikke få fat i ham som tidligere har lavet mit site..
Hvad har jeg brug, så jeg selv eller andre kan opdatere min hjemmeside?
Mvh. René
Hej René 🙂 Helst kontrolpanel login til dit web hotel hvor siden ligger, så kan alting flyttes, samt der kan oprettes eller ændres bruger til at logge ind på siden bagom.
Hej René
Tak for svar 🙂
Jeg har ikke selv dette login men sitet ligger hos WordPress – skal jeg kontakte dem?
Var så lidt. Ah ok, så burde du selv have et login til WordPress.com tænker jeg. Hvis ikke tror jeg det bliver svært desværre. Men du kan prøve at høre dem ad.