Sådan opstarter eller udbygger du dit online salg direkte via WordPress – uden brug af Simplero eller Easy Me

Skrivebord m. Mac. Opsæt online salg m. WordPress. Alternativ til Simplero el. EasyMe. René Sejling

Salget af online kurser, online undervisning og forskellige former for abonnementsløsninger har de sidste par år været i stor vækst. I kølvandet på Corona-krisen er der opstået en nærmest eksplosiv efterspørgsel på løsninger, der kan håndtere opsætning og online salg af ydelser, produkter og abonnementer.

Nogle af de kendte løsninger på det danske marked er Simplero og EasyMe. Men har du en WordPress-hjemmeside , så er der ingen grund til at benytte og betale for en ekstern service.

Med den rette opsætning kan du nemlig køre alt online salg af produkter, ydelser, medlemskaber og abonnementer direkte via dit WordPress-website.

Pak din viden i et online produkt og sælg døgnet rundt

Er du konsulent, psykolog, coach, behandler eller underviser – og ligger du inde med viden, der kan pakkes i et online produkt eller konverteres til en medlemsklub/abonnementsløsning, så er det oplagt at kigge nærmere på, hvilke online produkter du kan sælge.

Online produkter har den fantastiske fordel, at når de først er lavet og opsat, så kan de skabe salg døgnet rundt – uden at du selv skal stå til rådighed.

Og med online salg kan du udvide din geografiske rækkevidde og sælge til hele landet – eller til hele verden for den sags skyld.

Når onlineproduktet er opsat, kører det af sig selv, og systemet kan nemt håndtere, hvis du får 100, 1000 eller 10.000 nye kunder i løbet af kort tid.

Sådan opsættes WordPress til at håndtere salg af online produkter

Lad os tage udgangspunkt i opsætning og salg af et online kursus.

Til det skal du bruge:

#1 – Selve indholdet af kurset (fx videoer, lydfiler eller pdf’er)

Det vil sige en masse godt indhold, der er tydeligt og enkelt beskrevet overfor kunden. Gerne opdelt i moduler og kategorier.

Kurset sættes op i WordPress ved hjælp af et af de mange plugins, der kan håndtere dette. Fx LeanDash, Lifter LMS eller Sensei. Du kan se en liste med gode plugins her.

#2 – Opsætning af en webshop

Måske har du allerede opsat en webshop på din WordPress hjemmeside. Har du ikke det, skal du have den opsat.

Her anbefaler jeg WooCommerce.

WooCommerce styrer og håndtere alt, hvad der har med betaling at gøre. Det vil sige kundens informationer og gennemførsel af ordren.

# 3 – Evt. opsætning af abonnementsbetaling

Hvis kunden skal betale på abonnement, skal du bruge WooCommerce Subscriptions.

Der findes alternativer, men WooCommerce Subscriptions er uden tvivl den bedste løsning til WooCommerce.  Den virker sammen med langt de fleste betalingsmuligheder. Min erfaring er at Stripe, PensoPay og Quickpay fungerer bedst.

Subscriptions opretter og administrerer automatisk abonnementet.

Det kan fx være et abonnement, hvor kunden bliver trukket 199 kr. automatisk hver måned på deres betalingskort.

Når betalingen sker, forlænges deres adgang til kurset automatisk med en måned.

Fejler betalingen lukkes adgangen til kurset automatisk. Og annullerer kunden selv abonnementet, så udløber adgangen først ved udgangen af den betalte periode.

Alt dette styres automatisk. Så din administration er minimal.

# 4. Styring af adgang/medlemsadgang

For at kontrollere, hvilke brugere der har adgang til hvilke kurser eller sider, skal du have et system sat op til at håndtere dette.

Her fungerer WooCommerce Memberships super godt.

Pluginnet gør det muligt at give adgang til specifikke sider, indlæg, kurser, kategorier og meget mere.

Du kan give adgang til det hele på én gang eller drypvis. Det sidste er genialt, hvis du fx vil give adgang til et nyt modul i dit kursus hver uge.

Du kan også i din shop give adgang til bestemte produkter, eller du kan give særrabat til medlemmer, hvis de er logget ind.

Memberships arbejder sammen med Subscriptions, så hvis en betaling fejler, så lukkes adgangen automatisk.

Screenshot WooCommerce admin. Online salg m. WordPress. Alternativ til Simplero - renesejling.dk
Få nemt og hurtigt overblik med det nye admin-panel i WooCommerce 4.0

8 gode grunde til at køre dit online salg på din egen platform fremfor Simplero eller EasyMe

WordPress er det mest anvendte CMS (Content Management System) i verden. Hele 35,2% af alle hjemmeside på internettet er bygget i WordPress. Der findes mere end 55.000 plugins og et hav af udvidelser og integrationer til WordPress, og der kommer hele tiden nye til.

Med en WordPress-løsning til online salg, har du derfor mulighed for at tilpasse og opbygge nøjagtig den løsning, som du har brug for.

Vælger du at køre dit online salg direkte i WordPress fremfor en ekstern service, er der en række fordele, som du kan tage med i dine overvejelser, når du skal vælge, hvilken løsning der passer bedst til din virksomhed.

Når du kører dit online salg direkte på din WordPress hjemmeside, har du:

  1. Frihed til at lave tingene præcist som du vil uden at være låst i et andet system
    På hostede platforme som fx Simplero kan du ikke selv installere nye funktioner og plugins – eller udvide eksisterende, hvis du fx ønsker at gøre brug af en funktion til at overføre alle kontakter til dit CRM-system (Customer Relationship Management) eller udvide med social deling
  2. Du slipper for at sætte dig ind i et helt nyt system
    Er du vant til selv at opsætte og redigere i WordPress, så vil du opleve, at opsætningen af online kurser osv. er lige så enkel og intuitiv som opsætningen af en almindelig landingsside i WordPress
  3. Du sparer de løbende udgifter til en ekstern service som Simplero eller EasyMe
    (ulempen kan dog være en højere opstartsudgift til opsætningen af WordPress-løsningen)
  4. Du har alt samlet et sted og kan håndtere ordre, indhold, adgang osv. fra samme platform
    (dog undtagen e-mails. Dette normalt vil køre via fx MailChimp eller anden ekstern service, da det fungerer bedst)
  5. Du har mulighed for udvidelser, som ikke kan lade sig gøre på en ekstern platform
  6. Du har mulighed for integration med online bogføring
    Fx direkte overførsel af salg til Dinero eller economic
  7. Der er ingen begrænsninger på antal kontakter, medlemssider mm. 
  8. Du har mulighed for oprettelse af bookingsystem til booking af sessioner mm.

Basalt set kan du med en WordPress-løsning til online salg gøre præcist det, du har lyst til og brug for. Det kan du ikke på en hosted platform som Simplero eller EasyMe, da du her er låst af de muligheder, som de tilbyder.

Vil du høre mere om mulighederne for at sælge og køre dine online kurser, din medlemsklub eller din abonnementsydelse direkte på din WordPress hjemmeside, så er du velkommen til at kontakte mig for uforpligtende dialog og et tilbud på en skræddersyet løsning, der passer til din virksomhed.

Vil du vide mere om de mange muligheder med en WooCommerce webshop, så anbefaler jeg, at du læser dette indlæg >

God inspiration? Del gerne indlægget.


2 Comments

  1. Katrine den 17. august 2020 kl. 10:05

    Fed og informativ artikel i denne tid, hvor mange undersøger muligheden for at sælge online kurser. Overblikket over fordelene var en stor hjælp. Tak!

    • René Sejling den 17. august 2020 kl. 10:17

      Tak for kommentaren, det var så lidt og godt det kunne bruges 🙂

Efterlad en kommentar