E-mail domæne: Opret mail med eget domæne — Sådan gør du

Hvordan opretter man en mail med eget e-mail domæne?

Bruger du i øjeblikket en Gmail eller en mailadresse fra din udbyder fx firmanavn@yousee.dk som firmamail, så risikerer du, at dine potentielle kunder synes, det virker utroværdigt.

Derfor er det min klare anbefaling, at alle virksomheder opretter en professionel mail på eget domæne.

Heldigvis kræver det kun en mindre indsats. Læs guiden her og få hurtigt opsat en professionel firmamail.

Hvad er et e-mail domæne?

Et e-mail domæne er den del af mailadressen, der står efter @ (snabel-a).

Det kan være fra en gratis udbyder som @gmail.com eller det kan være en professionel e-mailadresse som fx @firmanavn.dk

Mit e-maildomæne er min hjemmesides domænenavn @renesejling.dk.

Opret mail med eget domæne med disse 4 simple trin

Når du vil oprette en mail på eget domæne, så skal du have styr på 4 ting.

1. Du skal bruge et domænenavn

2. Du skal bruge et webhotel eller e-mailhotel til dit domæne

3. Du skal oprette dine e-mailkonti (via dit webhotel)

4. Du skal tilføje dine e-mailkonti til din computer og/eller telefon

1. Du skal bruge et domænenavn

Hvis du allerede en hjemmeside og et domænenavn, så kan du springe dette punkt over.

Har du ikke et domænenavn, så skal du have anskaffet et.

Domænenavne i Danmark bliver håndteret af Punktum dk, tidligere DK-Hostmaster. Du kan ikke registrere domæner direkte igennem dem, men skal bruge en af deres mange forhandlere.

En god og billig mulighed er Simply.com. Her kan du både oprette et domæne og det webhotel, der skal håndtere dine e-mailadresser.

2. Du skal bruge et webhotel eller et mailhotel til dit domæne

Du kan oprette et webhotel mange steder. Nogle af de mest benyttede udbydere i Danmark er Simply.com, One.com, Azehosting.dk, cHosting.dk m.fl.

Har du ikke brug for en hjemmeside, kan du oprette et mailhotel. I praksis er det billigste webhotel og et mailhotel præcis den samme løsning (hos de fleste udbydere).

Se fx her fra Simply.com:

Screenshot af mailhotel vs webhotel. Opret mail med eget domæne kræver hosting.

Har du en WordPress hjemmeside eller webshop, så kan du læse om de bedste webhoteller til WordPress her.

3. Du skal oprette dine e-mailkonti

Når du har oprettet et webhotel hos en udbyder, får du adgang til kontrolpanelet. Her kan du nemt oprette de e-mailadresser, du ønsker.

Der er som regel ikke nogen begrænsning på, hvor mange e-mailkonti du kan oprette på dit domæne.

Ved oprettelsen bestemmer du også, hvilket password der skal bruges.

Vær obs på sikkerheden: Husk altid at vælge et svært password med store små bogstaver, specialtegn og tal. Minimum 8-10 tegn. På de fleste webhoteller kan du også oprette 2-faktor login som ekstra sikkerhed. Det vil jeg klart anbefale, at du gør.

Hvad er e-mailalias?

I stedet for at oprette mange forskellige e-mailkonti, så kan du i stedet oprette et eller flere e-mailalias.

Et e-mailalias er en mailadresse, der udelukkende videresender mails. Et e-mailalias ligner en almindelig e-mailadresse, men den har ingen selvstændig konto/login, ingen indbakke og du kan ikke bruge den til at sende mails.

Et mailalias videresender de modtagne mails til din hostede e-mailkonto.

Eksempel på brug af e-mailalias

Lad os sige, at du er soloselvstændig og har oprette en mailkonto på dit webhotel på ditnavn@domæne.dk.

Du opretter nu et e-mailalias, der hedder kontakt@domæne.dk. Denne mailadresse videresender alle mails til ditnavn@domæne.dk — du får derfor alle mails i den samme indbakke.

Det er smart, hvis du har brug for flere mailadresser, men gerne vil styre det hele fra én indbakke.

4. Du skal tilføje dine e-mailkonti til din computer og/eller telefon

På webhotellets supportside kan du som regel finde en guide til, hvordan du tilføjer din e-mail til din computer og telefon.

Du kan alternativt også sende og modtage mails via udbyderens webmail. Men det er noget bøvl. Det kræver, at du logger ind på webmail for at få adgang til mailen.

Så min anbefaling er derfor, at du opsætter mailen direkte i dit mailprogram fx Outlook eller Apple Mail. Det er 100% den nemmeste måde at tilgå din mails.

Vælg IMAP-protokollen ved opsætning af mail-konti

De fleste udbydere tilbyder både opsætning via POP3 og IMAP. Vælg IMAP, så kan du nemlig synkronisere e-mails mellem din computer og din telefon — der et supersmart.

Find nemt et domænenavn til dit e-mail domæne

Forhandlerne af domænenavne har en søgefunktion, hvor du hurtigt kan se, om et domæne er ledigt.

Gå direkte til Simply.com domænesøgning og find et godt domænenavn – Klik her.

Lav din egen e-mailadresse eller få hjælp til oprettelse af domæne mail

Jeg håber, du nu er klar til selv at oprette en professionel mail med eget domæne. Har du spørgsmål, så stil dem endelig i kommentarfeltet.

Jeg tilbyder hjælp og support på WordPress hjemmesider og webshops. Har du brug for hjælp med e-maildomæne og oprettelse af en professionel mail på dit domænenavn, så kontakt mig på mig@renesejlig.dk

6 kommentarer til “E-mail domæne: Opret mail med eget domæne — Sådan gør du”

  1. Grundig og struktureret
    Forudsætter dog, at it/web/net ????sprog og begreber er kendte – jeg ved ikke hvilket sprog/begreber jeg ikke forstå
    Host/hoteller koster vel noget, dén info er vigtig for mig
    I’m still lost
    ‍♀️‍♀️

  2. Nu skriver du godt nok at Simply.com er gode og billige. Gode – det er korrekt, men jeg synes de hvert år hæver priserne voldsomt. Deres basic suite stiger nu til 65,63 kr/md, d.v.s. 787.56 pr. år. Det synes jeg ikke er billigt for et simpelt emailhotel.
    Nordicway og chosting tager ca. det halve. Kender du noget til dem?

    1. Ja det har du ret i… nok smart nok at de skiftede navn fra UnoEuro til Simply.com. Deres billigste koster ikke længere 1 euro måm an sige. Jeg kender chosting, der har nogle af mine kunder web hotel. Det er ganske udemærket. Jeg ved dog at simply.com er en del af Zitcom som er Danmarks største web hotel udbyder, det giver også lidt tryghed synes jeg. Men blot til email koster DNS hosting gratis, og så kan man evt vælge Office 365 til omkring 30 kr pr md, eller Google Business også.

  3. Hej René
    Er det en ulempe at have sit eget wordpress.com når der tilkøbes domæne og webhotel. Udbyder nævner at jeg skal bruge deres wordpress.org

    1. Hej Tina, tak for din kommentar. Ja det er korrekt, du kan ikke have email ved WordPress.com. WordPress.com er deres egen hostede udgave hvor man kan have ens hjemmeside liggende. WordPress.org er den version jeg arbejder i som man køre fra sit eget web hotel, typisk også med email på web hotellet. Giver det mening?

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indkøbskurv
Scroll to Top