WordCamp Europe 2023

Efter et par års pause fra WordCamp pga. corona gik turen i år til Athen i Grækenland.  Jeg rejste igen i år sammen med Torben fra webfronten.dk — og vi mødtes med Yan og Rikke fra yanco.dk

WordCamp blev afholdt på et superflot og stort sted med plads til 3 tracks, 2 workshops, sponsorområde, udendørsarealer, børnepasning, wellnessområde mm.

Hos sponsorerne er der altid en masse liv og snak om, hvad de tilbyder. Men det swag, de har med til os, der kommer forbi, er mindst lige så vigtigt. Her er der alt fra T-shirts, sokker, kuglepenne, klistermærker over pins, vingummi og i år endda olivenolie. 

Der er en masse konkurrencer, hvor der selvfølgelig bliver indsamlet e-mailadresser. I år var der en del Lego som præmier, men også Ocuslus 3D briller og AirPods. 

For den meget rimelige billetpris på kun 50 euro pr. person fik vi:

  • 3 dages konference, hvor første dag er Contributors Day og de to næste dage er konference med talks og workshops
  • Morgensnacks
  • Kaffe, vand, te og juice alle 3 dage
  • Gratis frokostbuffet
  • Eftermiddagssnacks (kager og frugt)
  • Fri adgang til alle talks i løbet af dagen (du vælger selv)
  • En T-shirt
  • Afterparty med mad og 2 gratis drinks
  • En masse networking og flinke mennesker med samme interesse

Fun facts fra dette års WordCamp 

  • Deltagere fra 100 forskellige lande
  • Alle talks bliver sendt online
  • 2862 registrerede deltagere
  • 1332 deltager for første gang
  • 3 tracks, 2 workshops, kids workshop, wellness, sponsorer og afterparty
  • Den yngste foredragsholder var kun 16 år
  • 150 frivillige hjælper til
  • Inklusiv for alle uanset race, køn osv.

Jeg har fra hele WordCamp sat en lille video sammen, som meget godt fanger, hvad vi har oplevet og set undervejs.

Torsdag

Torsdag foregik som turistdag med alt, hvad der hører til her. Sammen med Torben fra Webfronten tog vi rundt i Athen — selvfølgelig inkl. Akropolis og det tilhørende museum. Vildt spændende. 

Akropolis er Athens største turistattraktion og helt bestemt et besøg værd.

Fredag

Fredag morgen kl. 8.30 mødtes vi på Megaron Konference Center i Athen. Her blev vi registreret, fik vores badge og gik i gang med konferencen. Der var allerede mange, der var mødt op. Der var gang i den hos alle sponsorerne, som gjorde alt for at tiltrække interesserede med alt fra konkurrencer og spil til swag som T-shirts, sokker og stickers mv.

Der var stor fokus på AI, som er meget populært, bl.a. pga. ChatGPT, der stormer frem.

En kort opsummering af fredagen med det, jeg fandt mest interessant:

En talk om AI, men også performance og endda en blanding af AI og performance. Her blev der fremsat teorier om, at AI fremadrettet vil kunne bruges til at optimere WordPress, så indlæsningstiderne bliver bedre. Ganske smart teori. Wix og Squarespace blev nævnt som nogle af WordPress’ konkurrenter. De er måske hurtigere til visse ting, men når det kommer til fleksibilitet, støder mange på begrænsninger, som der grundlæggende ikke er i WordPress.

En anden præsentation handlede om kommunikationen mellem kunden og webdesigneren. Hvordan man bedst muligt får feedback — og ikke mindst korrekt feedback samt tydelig kommunikation om, hvorfor man har designet en hjemmeside, som man har. Det er webdesignerens opgave at løse kundens udfordringer og ramme målgruppen bedst muligt. Det kan være svært for en kunde nogle gange at vide, hvorfor der er truffet en bestemt beslutning om en bestemt farve eller måde at sætte designet op på. Kommunikation er vigtig her.

Hristo fra Siteground, som er et hostingfirma, jeg selv bruger, talte om at bruge WordPress til at levere data til fx en mobilapp. Det er muligt udelukkende at bruge content management-delen i WordPress og derefter trække al data til en app via REST API, som er indbygget. Det er det samme API, der fx kan bruges til at overføre ordrer fra WooCommerce til e-conomic eller Dinero og overføre forsendelsesoplysninger til Shipmondo.

Siteground bruger det til at styre deres hjælpeartikler, der kører via WordPress. Resten af deres backend er bygget i React. De har et brugerdefineret plugin, der downloader artikler afhængigt af, hvilken side og sprog kunden er på.

Sikkerhed i WordPress var også et stort (og altid aktuelt) emne. For nylig var der fx en sikkerhedsopdatering til WordPress, og Elementor havde store problemer med et sikkerhedshul. Det er derfor vigtigt kontinuerligt at holde alle plugins opdaterede. Netop denne opdatering er noget, jeg hjælper med som en del af min WordPress support og vedligeholdelsesaftale.

I 2022 var der en stigning på 328% i plugin-usikkerheder. Det blev dog forklaret, at der har været meget fokus på at finde og rette disse fejl. Det var primært ældre bugs og sikkerhedshuller, der blev fundet og løst.

WordPress har aldrig været mere sikkert, end det er nu.

Tips til at undgå at få din side hacket

  • Hold plugins til et minimum og opdater dine plugins løbende
  • WordPress specifik firewall
  • Vælg et webhotel, der oplyser dig omkring sikkerhedsproblemer

En af dagens bedste præsentationer kom fra Tycho De Valk. Han er søn af den efterhånden legendariske Joost De Valk, som står bag Yoast SEO-plugin’et, der er installeret på millioner af WordPress hjemmesider. Tycho talte om den nye generation, om branding og han mente, at WordPress’ måde at gøre tingene på er for gammeldags. Der er behov for noget nyt. Blandt unge er Shopify mere kendt, og når en person som MrBeast navngiver et bjerg på Antarktis “Shopify”, hjælper det selvfølgelig med at øge opmærksomheden.

Tycho kan også prale af at være den yngste til nogensinde at holde en præsentation på et WordCamp, da han blot er 16 år gammel og dermed slår rekorden med 2 år. På årets WordCamp var der også en anden ung fyr, der kun var 18 år gammel. De unge vil fremad i verden.

Fredag aften deltog vi i WP Engines networkingparty. Det viste sig at være en rigtig god idé. WP Engine tilbyder WordPress-webhosting, og de har arrangeret dette event hvert år, så længe jeg kan huske — men det var første gang, jeg deltog.

Det fandt sted på toppen af et hotel med en fantastisk flot udsigt over Athen, som kun blev smukkere, efterhånden som solen gik ned. Se billederne nedenfor. Gratis græsk mad og drikke gjorde bestemt heller ikke noget 🤩

Lørdag

Lørdagen matchede fredagen med talks hele dagen. Desværre blev der ikke vundet nogen præmier i diverse konkurrencer. Disse plejer normalt at blive trukket efter frokosten.

Der blev også taget et gruppefoto, så man får et bedre indtryk af, hvor mange der deltager. Der mangler en del personer på billedet, som ikke nåede med.

På en af dagens talks blev vi gjort opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at tænke tilgængelighed ind. Fremadrettet vil der komme mere fokus på dette. Jeg så en præsentation fra en blind udvikler, der viste flere eksempler på sider, der ikke er godt optimeret til blinde og svagtseende. Han kunne fx ikke booke en flybillet på en af siderne.

Som et eksempel forsøgte han også at oprette en bankkonto, men feltet til at markere, at han accepterede betingelserne, var usynligt for ham, fordi udvikleren bag siden havde lavet en fancy designknap, som hans skærmlæser ikke kunne se.

Miljøet fik som altid meget fokus. Det er ret imponerende (eller skræmmende) alt efter, hvordan man ser på det. Vi fik at vide, at hvis internettet var et land, ville det være det fjerde mest forurenende land i verden. Så jo mindre, hurtigere og mere effektiv ens hjemmeside eller webshop er, desto mere CO2-udledning sparer man faktisk. En gennemsnitlig e-mail udleder 25 gram CO2.

CX, UX, UXR, UXW og E2E er en masse mærkelige forkortelser, men kort sagt betyder de brugerfladedesign og brugeroplevelse. En dårlig brugerflade giver en dårlig brugeroplevelse, og man mister hurtigt et salg. Det tager kun få sekunder for en kunde at træffe en købsbeslutning, og en lille detalje kan gøre udslaget. 50% af arbejdet med brugerfladedesign består i at finde den bedst mulige måde at optimere det på i forhold til kunderne.

Undersøgelser viser, at hver krone investeret i brugerfladedesign giver 100 gange igen.

Som et eksempel fik vi fortalt, at tilføjelsen af en simpel “Fortsæt” knap på et større brands webshop førte til en øget omsætning på 300 millioner det første år.

Der var også et spændende panel, der diskuterede salget af WordPress-løsninger til enterprise-kunder, altså store virksomheder. De diskuterede også, hvorfor WordPress bestemt er relevant i forhold til forskellige konkurrenter. Jeg kan oplyse, at hjemmesiden whitehouse.gov kører på WordPress.

En brasiliansk presenter talte om CSS og udviklingen af nye funktioner, der kommer i fremtiden. Det var superspændende, og det bedste var næsten, at der var stor jubel og klapsalver, da han annoncerede, at Internet Explorer officielt er død 😂

Derefter var det Lovro’s tur til at gå på scenen (den næstyngste taler på WordCamp Europe, kun 18 år gammel). Han talte om den nye generation, og hvordan man fokuserer på salg af produkter til dem, primært gennem social proof.

Til sidst var der et panel, der bestod af Matt Mullenweg, skaberen af WordPress, Executive Director Josepha Haden Chomphosy og Gutenberg-arkitekten Matías Ventura. Derefter fulgte en lang Q&A-session med mange spørgsmål. Desværre bruger folk mest tid på at lytte til sig selv tale i stedet for at stille faktiske spørgsmål, så vi kunne have nået flere spørgsmål.

Af interessante ting blev der vist en fantastisk flot WordPress/Gutenberg-reklame, og der blev talt om playground.WordPress.net, der er en WordPress-version, der kører direkte i din browser via JavaScript. Prøv det, det er ganske smart til små demonstrationer.

Alle talks fra WordCamp Europe 2023 kan ses her (du kan også finde talks fra tidligere års WordCamp)

Afterparty

Om aftenen fortsatte traditionen tro med afterparty. Festen blev afholdt på Lohan Night Club med plads til 1500 mennesker.

Vi ankom som nogle af de første og fik vores snack-kurv med nogle småtørre boller med ost og andre uidentificerbare snacks.

Musikken startede med store beats, hvilket var lidt akavet, mens vi spiste. Men efterhånden som folk strømmede til, blev stemningen mere passende. Dog var lydstyrken generelt meget høj hele aftenen. Måske er det mig, der begynder at blive gammel. Nahh!

Udenfor var der mange mennesker, der snakkede. Her stødte vi på Matt Mullenweg, grundlæggeren af WordPress. WordPress havde sin 20-års fødselsdag forrige uge, så det blev selvfølgelig fejret. Jeg fik også taget en selfie med Akshat fra Indien, som står bag den løsning, jeg bruger til backup, opdateringer, månedlige rapporter osv. Han nævnte, at de startede for 10 år siden, og jeg var en af deres første kunder og har brugt deres løsning lige siden.

Næste år 

Næste år går turen til Torino i Norditalien.  Du kan allerede nu følge med her https://europe.wordcamp.org/2024/

Wordcamp Europe 2024 foregår i Torino, Italien fra den 13. til 15. June 2024

Under hjemturen fangede jeg et flot billede af Øresundsbroen.

2 kommentarer til “WordCamp Europe 2023”

  1. Kære søn!
    Tusind tak for den vilde præsentation af din tur. Jeg har læst hvert et ord, men må indrømme, du siger at du er ved at være gammel, nej, med alle de ord og udtryk du bruger vedr. wordpress, så er det i hvert fald mig. Jeg er mega stolt over, at du følger med på disse rejser og møder fantastiske mennesker, vildt godt for dig, du er godt nok kommet langt med dit firma, fra hvor du startede. Og Torino, det bliver da heller ikke værst. Knus mor.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indkøbskurv
Scroll to Top