Skip to content
Kontakt mig på +45 22 33 46 70 eller mig@renesejling.dk

Hvad koster en webshop i 2020? Og hvad bør du sikre dig, er med i prisen på din nye webshop?

Mand på bærbar computer. Undersøger webshop priser. renesejling.dk

Skal du opstarte en webshop eller erstatte en eksisterende webshop med en ny opdateret version, der lever op til forbrugernes (og Googles) krav i 2020, så anbefaler jeg, at du læser med her.

Hvis du har researchet lidt allerede, så har du sikkert opdaget, at der er stor forskel på de webshop-priser, du bliver præsenteret for hos forskellige webdesignere  og bureauer.

I dette indlæg guider jeg dig gennem webshop pris-junglen.


Helt overordnet afdækker jeg fire essentielle spørgsmål:

  • Hvilke tanker kan du med fordel gøre dig, inden du indhenter pris på din nye webshop?
  • Hvad skal du sikre dig, er inkluderet i prisen på webshoppen?
  • Hvad skal du realistisk forvente at betale for et professionelt webshop-design ?
  • Hvilke omkostninger til markedsføring og drift skal du huske at tænke ind, hvis du vil have succes med din webshop

Og ja, du kan købe dit nye webshop-design for billigt – ofte med stor fortrydelse, mange frustrationer og ekstra udgifter til følge.

Kravene til webshops i 2020 er store. Såvel kunder som Google forventer og belønner brugervenlighed, sikkerhed og høj hastighed.

I dag kræver det stor faglig og teknisk indsigt og erfaring af designe og opsætte velfungerende webshops, der konverterer optimalt og lever op til alle krav.

Vil du have succes med din webshop, kræver det et professionelt webshop-design, hvor både teknik, kode og det visuelle udtryk fungerer optimalt på både mobil, tablet og computer.


Lav en kravsspecifikation, før du indhenter priser på din webshop

Så hvad koster en webshop? Det simple svar på det spørgsmål er, at det afhænger af din kravsspecifikation.

Inden du indhenter priser på din nye webshop, anbefaler jeg derfor, at du laver en grundig oversigt over, hvilke ønsker du har til design, funktionalitet, integrationer og særlige features.

Jo mere specifik du er omkring dine ønsker, jo bedre løsning vil din webdesigner kunne lave til dig. Med en god kravsspecifikation er det desuden meget nemmere for din webdesigner at give dig en pris, som matcher dine ønsker, uden at der efterfølgende kommer for mange uforudsete udgifter.


Her er nogle spørgsmål, du kan stille dig selv, når du skal definere kravene til din fremtidige webshop:

  1. Er der nogle særlige funktioner på din webshop, som du bare må have med?
  2. Har du allerede en grafisk linje, eller skal logo, farver og grafisk udtryk udvikles i forbindelse med design af webshoppen?
  3. Hvilken betalingsmuligheder ønsker du? Dankort, kreditkort, MobilePay, faktura?
  4. Hvilke integrationer er must have, fordi de gør din hverdag nemmere. Jo flere manuelle processer, du kan automatisere, des mere tid kan du bruge på din kerneforretning.

    (Et godt eksempel er, at du kan spare meget tid med en integration, der automatisk overfører dit salg til e-conomics eller Dinero)
  5. Har du en eksisterende webshop, hvor produkterne skal overføres til det nye design?

    (Det er vigtigt at få afklaret, om denne opgave kan løses via import af fx en CSV-fil, så du slipper for manuelt at indtaste et hav af eksisterende produkter i den nye shop)
  6. Er billeder og indhold klar, eller bliver det først lavet sideløbende med at shoppen sættes op?
  7. Skal du have en blog integreret på din webshop?
  8. Hvilket e-mailmarketingsystem skal der evt. integreres med?
  9. Har du særlige ønsker til webshoppens SEO-plugin?
  10. Hvilken fragtløsning vil du benytte?

Undgå at prisen på din webshop løber løbsk

Jeg designer udelukkende webshops i WooCommerce.

En af fordelene ved WooCommerce er, at der er næsten ubegrænsede muligheder for at opsætte plugins og integrationer, der kan automatisere mange af de processer, som du eller dine medarbejdere ellers ville skulle bruge tid på at udføre manuelt.

OBS! Vær opmærksom på at i en del af de andre webshop-systemer, der findes på markedet, kan integrationer og særlige funktioner være en kompliceret affære, som kræver dyre udviklertimer, hvis det overhovedet kan løses på en fornuftig måde.


Hvad skal du sikre dig, er inkluderet i prisen på webshoppen?

Når du indhenter priser på din webshop, så anbefaler jeg, at du sikrer dig, at følgende er inkluderet i tilbuddet.

#1 – Din webshop skal være responsiv og yderst velfungerende på mobil


Et stadigt stigende antal forbrugere køber produkter og ydelser direkte på deres mobiltelefon.

Din webshop skal derfor være yderst velfungerende på mobil, så kunderne nemt kan finde det, de leder efter, og så købsprocessen er nem at gennemføre – også på mobil.

Løsningen er et responsivt design, som automatisk tilpasser sig til skærmstørrelsen på kundens computer, mobil eller tablet.

Men et responsivt design alene er ikke tilstrækkeligt i forhold til at give en optimal mobilvisning.

Mobilens skærmstørrelse giver nogle begrænsninger i design og opsætning sammenlignet med en computerskærm.

Jeg tjekker derfor altid mobilvisningen på lige fod med visningen på computer og laver specifikke opsætninger til mobilen de steder, hvor det er nødvendigt.

Min anbefaling er, at du sikrer dig, at den webdesigner, du vælger til dit projekt, bruger tid på at finjustere og lave de nødvendige special-opsætninger til mobilvisningen.

Hvis mobilversionen ikke fungerer godt, kan det koste dig mange penge på din bundlinje pga. køb, som kunden ikke fuldfører hos dig.

VIGTIGT! Google er pr. 1 juli 2019 begyndt at indeksere alle nye webshops og hjemmesider som Mobile First. Dvs. at Google kigger på mobilversionen, når de bedømmer din nye webshops indhold, brugervenlighed og hastighed.

# – 2 Din webshop skal have et SSL-certifikat

Med et SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) bliver kommunikationen mellem dine kunders browser og din webshop krypteret. Det styrker sikkerheden.

Har din webshop ikke SSL, bliver den markeret som IKKE SIKKER i Chrome-browseren. Det gør kunderne utrygge og kan gå udover salget i din webshop.

OBS! Der er en del ting, der kan gå galt i forbindelse med opsætningen af SSL Det er derfor vigtigt, at din webdesigner ved præcist, hvordan SSL implementeres korrekt. Du kan læse mere om SSL-certifikat her >>>

#3 – Din webshop skal leve op til Persondataforordningen (GDPR)

Som indehaver af en webshop skal du overholde EU’s Persondataforordning, der trådte i kraft i 2018. Og det kan give en del hovedbrud, for det er en ret kompliceret lovgivning.

Derfor har jeg i samarbejde med en advokat udviklet en GDPR-løsning, som bliver implementeret på alle webshops og hjemmesider, som jeg designer.

Min GDPR-løsning betyder, at din webshop overholder lovgivningen. Du slipper for at rive dig i håret, mens du forsøger at gennemskue, hvad der skal opsættes på din webshop, for at der er styr på GDPR.

Min anbefaling er, at du sikrer dig, at den webshop-pris du får oplyst, inkluderer en gennemarbejdet GDPR-løsning.

Du kan læse mere om min ”Hjælp til GDPR – løsning” her >>>


Hvad koster en professionel webshop?

Startprisen på design og opsætning af en WooCommerce webshop, der er skræddersyet til din virksomhed, er 35.000 kr. ex. moms.

Skal du have en mindre webshop integreret på din hjemmeside, hvor du kun skal sælge nogle få digitale produkter, er prisen lavere.

Opsætning af en webshop kræver typisk en masse finjustering, tilpasninger og ændringer af små finurlige ting, før alt sidder lige i øjet.

Jeg har tæt kontakt med mine kunder gennem hele designprocessen, så vi sikrer, at alt bliver som ønsket.

Foto af responsiv webshop. Hvad koster en webshop? René Sejling

Hvilke omkostninger til markedsføring og drift skal du huske at tænke ind budgettet, hvis du vil have succes med din webshop?

Du skal regne med følgende udgifter, når webshoppen er oppe at køre.

  • Webhotel
    Vælg et kvalitets-webhotel med god hastighed. Jo hurtigere din webshop er, des bedre. De fleste af os er temmeligt utålmodige, når vi handler på nettet. Det skal være nemt og det skal gå hurtigt.
  • Support og vedligeholdelse
    Det er vigtigt at overveje, om du selv (eller en af dine ansatte) har den tilstrækkelige tekniske viden og erfaring, der skal til for at opdatere og vedligeholde webshoppens tekniske fundament.

    Hvis ikke, så anbefaler jeg, at du investerer i en professionel supportløsning, og lader en WooCommerce-ekspert stå for den del.

    Mangel på opdatering og teknisk vedligeholdelse kan (udover problemer med funktionaliteten) give alvorlige sikkerhedsproblemer (åbne døre for hackere). Så det er meget vigtigt, at der er helt styr på den kontinuerlige tekniske opdatering og vedligeholdelse.
  • Løbende udgifter til integrationer og premium-plugins
    Licenserne til diverse integrationer, din betalingsgateway og de premium-plugins, som du evt. benytter, skal løbende fornyes. Så husk at afsætte penge til disse driftsudgifter.
  • Markedsføring
    Din nye webshop er på plads. Alt spiller teknisk og designmæssigt, men kunderne strømmer ikke ind i din butik! De aner ganske enkelt ikke, at din shop eksisterer, og du dukker ikke op, når de søger på Google eller når de tjekker deres nyheds-feedet på fx Facebook eller Instragram.

Husk derfor ALTID at tænke markedsføring ind i dit budget. Både på kort og lang sigt. Det kan være Google Ads, SEO, Facebook- og Instagramannoncering, e-mailmarkedsføring og forskellige offline-tiltag.

En god markedsføringsstrategi er afgørende for, om der kommer kunder i din butik, eller om din webshop forsvinder i vrimlen af netbutikker, og kunderne udebliver.  


Jeg håber, at jeg med dette indlæg, har kastet lidt lys over, hvad en professionel webshop koster, hvad du får for pengene og hvad du skal sikre dig er inkluderet, når du modtager en pris på din nye webshop fra en potentiel leverandør.

Du er velkommen til at kontakte mig på mig@renesejling.dk for en uforpligtende dialog og et tilbud på din nye webshop.

Skal du have designet en hjemmeside, hvor du skal have en mindre webshop integreret fx til salg af online produkter, så kan du med fordel læse indlægget “Hvad koster en hjemmeside” >>>

God inspiration? Så del gerne indlægget.

Efterlad en kommentar