Webshop priser: Hvad koster en webshop, og hvad er inkluderet i prisen? [2024-guide]

Skal du opstarte en professionel webshop eller erstatte et eksisterende webshop-design med et nyt og bedre? Så læs med her.

Hvis du allerede har researchet lidt, har du sikkert opdaget, at der er stor forskel på de priser på webshops, du bliver præsenteret for hos forskellige freelance webdesignere og bureauer.

Hvis du er lidt i vildrede omkring spørgsmålet ”Hvad koster en webshop?”, så forstår jeg dig godt. Der kan nemlig være stor forskel på, hvad prisen indeholder. Hvis alt ikke er inkluderet i tilbuddet, risikerer du en del ekstra udgifter på en senere tidspunkt.

I dette indlæg guider jeg dig gennem prisjunglen. Du får både overblik over prisen for selve webshop-designet — og de løbende udgifter til drift og markedsføring.

Mand på bærbar computer. Undersøger webshop priser. renesejling.dk

Hvad koster det at få lavet en webshop? Sammenhæng mellem krav og pris

Prisen på en webshop afhænger af din kravspecifikation. Inden du indhenter priser på din nye webshop, er det derfor vigtigt, at du laver en grundig oversigt over, hvilke ønsker du har til design, funktionalitet, integrationer og særlige features.

Jo mere specifik du er omkring dine ønsker, jo bedre løsning vil din webdesigner kunne lave til dig.

Med en god kravsspecifikation er det meget nemmere for din webdesigner at give dig en pris, som matcher dine ønsker – uden at der efterfølgende kommer en masse uforudsete udgifter.

Skal du lave din første webshop, er der sandsynligvis en del ting, som du ikke er klar over, at du skal tænke ind.

Billig webshop – Pas på

I forhold til design af webshop skal du passe på med at købe for billigt. Kravene til professionelle webshops i dag er store. Både kunderne og Google forventer og belønner brugervenlighed, sikkerhed og høj hastighed.

Det kræver stor teknisk indsigt og erfaring at udvikle en velfungerende webshop, der konverterer optimalt og lever op til alle krav.

Vil du have succes med din webshop, skal både teknik, kode og det visuelle udtryk fungere optimalt på både mobil, tablet og computer.

Med en god kravspecifikation i hånden kan du bedre skille de leverandører fra, som ikke kan levere varen.


Kravsspecifikation til din webshop — sådan gør du

Start med at besvare disse spørgsmål:

  1. Er der nogle særlige features og funktioner på din webshop, som du bare må have med?
  2. Har du allerede en grafisk linje, eller skal logo, farver og grafisk udtryk udvikles i forbindelse med design af webshoppen?
  3. Ønsker du et basisdesign på din webshop, eller har du mere specifikke krav til det visuelle udtryk?
  4. Hvilke betalingsmuligheder ønsker du? Dankort, kreditkort, MobilePay, Apple Pay, Google Pay, faktura?
  5. Automatisering: Hvilke integrationer er must have, fordi de gør din hverdag nemmere. Jo flere manuelle processer, du kan automatisere, des mere tid kan du bruge på din kerneforretning. (Et godt eksempel er, at du kan spare meget tid med en integration, der automatisk overfører dit salg til et regnskabsprogram som fx e-conomics eller Dinero)
  6. Har du en eksisterende webshop, hvor produkterne skal overføres til det nye design?
    (Det er vigtigt at få afklaret, om denne opgave kan løses via import af fx en CSV-fil, så du slipper for manuelt at indtaste et hav af eksisterende produkter i den nye shop)
  7. Hvordan skal arkitekturen være? Lav et sitemap, der giver dig overblik over menupunkter, kategorier, underkategorier, om-side, kontaktside, blog, supportartikler osv.
  8. Er billeder og indhold klar, eller bliver det først lavet sideløbende med, at shoppen sættes op?
  9. Skal du have en blog integreret på din webshop?
  10. Hvilket e-mailmarketingsystem skal der evt. integreres med?
  11. Har du særlige ønsker til webshoppens SEO-plugin?
  12. Hvilken fragtløsning vil du benytte?

Har du brug for yderligere hjælp og inspiration til din kravsspecifikation?

Jeg har lavet en meget udførlig guide om opstart af webshop og alt det, du skal tænke ind i din kravsspecifikation. Læs guiden “7 trin til (succesfuld) start af webshop”.

Eks. på webshop vist på 3 skærme. Pris på webshop. Kontakt renesejling.dk
yourboots.dk

Undgå at prisen på din webshop løber løbsk

Vær opmærksom på, at i en del webshop-systemer kan integrationer og særlige funktioner være en kompliceret affære. Resultatet er ekstra udgifter til dyre udviklertimer, hvis det overhovedet kan løses på en fornuftig måde.

Det er derfor vigtigt, at du sikrer dig, at alle de automatiseringer og integrationer, du ønsker, er mulige i det shop-system, du vælger.

Jeg designer udelukkende webshops i WooCommerce. En af fordelene ved WooCommerce er, at der næsten er ubegrænsede muligheder for at opsætte plugins og integrationer. Det betyder, at du nemt kan automatisere mange af de processer, som du eller dine medarbejdere ellers ville skulle bruge tid på at udføre manuelt.


Hvad skal du sikre dig, er inkluderet i prisen på en webshop?

Når du indhenter priser på en webshop, så bør følgende være inkluderet i tilbuddet.

1 – Din webshop skal være responsiv og yderst velfungerende på mobil

Et stadigt stigende antal forbrugere køber produkter og ydelser direkte på deres mobiltelefon. Din webshop skal derfor være yderst velfungerende på mobil. Kunderne skal nemt kunne finde det, de leder efter. Og købsprocessen skal være nem at gennemføre – også på en lille mobilskærm.

Din webshop skal derfor laves med et responsivt design, der automatisk tilpasser sig til skærmstørrelsen på dine kunders computer, mobil eller tablet.

MEN … et responsivt design alene giver IKKE en optimal mobilvisning.

Mobilens lille skærm giver nogle begrænsninger i design og opsætning sammenlignet med en computerskærm. Jeg tjekker derfor altid mobilvisningen på lige fod med visningen på computer og laver specifikke opsætninger til mobilen de steder, hvor det er nødvendigt.

Det er vigtigt, at den webshop-designer, du vælger, bruger tid på at finjustere og lave de nødvendige specialopsætninger til mobilvisningen.

Hvis mobilversionen ikke fungerer godt, kan det koste dig mange penge på din bundlinje pga. køb, som kunden ikke fuldfører hos dig.

Hertil kommer, at Google vurderer og rangerer alle webshops og hjemmesider som Mobile First . Dvs. at Google kigger på mobilversionen, når de bedømmer din nye webshops indhold, brugervenlighed og hastighed.

Vil du sælge godt og have de bedste muligheder for gode placeringer på Google, så skal din shop fungere virkelig godt på mobil.

# – 2 Din webshop skal have et SSL-certifikat

Med et SSL-certifikat (Secure Sockets Layer) bliver kommunikationen mellem dine kunders browser og din webshop krypteret. Det styrker sikkerheden.

Har din webshop ikke SSL, bliver den markeret som IKKE SIKKER i de mest brugte browsere (fx Chrome og Firefox). Det gør kunderne utrygge og kan gå ud over salget i din webshop.

OBS! Der er en del ting, der kan gå galt i forbindelse med opsætningen af SSL. Det er derfor vigtigt, at din webdesigner præcist ved, hvordan SSL implementeres korrekt. Læs om SSL-certifikat her >

#3 – Din webshop skal leve op til Persondataforordningen (GDPR)

Som indehaver af en webshop skal du overholde EU’s Persondataforordning. Og det kan give en del hovedbrud, for det er en ret kompliceret lovgivning.

Det kræver bl.a. en cookie- og privatlivspolitik samt opsætning af et lovligt cookiebanner, hvor kunden kan sige ja eller nej til cookies.

Derfor har jeg i samarbejde med en advokat udviklet en GDPR-løsning, som bliver implementeret på alle webshops, jeg designer. Løsningen er inkluderet i den pris, du får fra mig.

Min GDPR-løsning betyder, at din webshop overholder lovgivningen. Du slipper derfor for at rive dig i håret, mens du forsøger at gennemskue, hvad der skal opsættes på din webshop, for at der er styr på GDPR.

Vær opmærksom på, om den webshop-pris, du får oplyst, inkluderer en gennemarbejdet GDPR-løsning. Er GDPR ikke inkluderet i prisen, kan det koste dig flere tusind kroner ekstra at få en løsning implementeret.

”Hjælp til GDPR – løsning” – Læs her >

#4 – Din webshop skal være hurtig

En webshop skal indlæse hurtigt. Undersøgelser viser, at konverteringen falder mærkbart, jo langsommere en webshop indlæser.

Eller sagt på en anden måde:

Jo hurtigere din webshop er – jo bedre sælger den.

Din webshop-designer skal derfor have styr på hastighedsoptimering og Googles krav til noget, de kalder Core Web Vitals.

Høj hastighed og brugervenlighed, eller det som Google kalder Page Experience, er meget vigtige faktorer – både for webshoppens synlig på Google og dit salg.

De webshops, der konverterer bedst, har en indlæsningstid på under 2 sekunder.

Jo højere krav du har til hastigheden, desto mere skal der sættes ind med hastighedsoptimering. Så beslut dig for, hvad dine krav er, så webdesigneren kan medtage denne del i tilbuddet.

# 5 – Høj sikkerhed og beskyttelse mod hacking

Hacking af webshops og hjemmesider er et stadigt stigende problem. Det er derfor vigtigt, at der er styr på sikkerheden på din webshop.

Et højt sikkerhedsniveau kræver korrekt opsætning og premium sikkerhedsfeatures. Premium-plugins koster penge. Et billigt webshop-design vil derfor sjældent have de bedste og mest optimale sikkerhedsplugins installeret.

Hacking kan lægge din webshop ned og koste dig mange penge i mistet salg. Sikkerheden på din webshop skal derfor være 100 % i orden.

WordPress sikkerhed – Læs mere her  >>

Webshop til salg af tøj vist på forskellige skærme. Hvad koster en webshop. renesejling.dk
dressed.dk

Hvilken webshop passer til din virksomhed?

Der er to typer webshops. Den almindelige webshop og en webshop, der er integreret på en hjemmeside.

Den almindelige webshop bliver mest brugt til salg af produkter fx tøj, kosttilskud eller udstyr til paddeltennis.

En hjemmeside med webshop bliver ofte brugt af konsulenter, behandlere og andre, der ønsker at sælge ydelser, online produkter, kurser, abonnementer mm. Her bliver en webshop med de ønskede features integreret på en WordPress-hjemmeside.

Er du i tvivl om, hvilken type webshop du skal vælge? Kontakt mig på hej@renesejling.dk eller spørg mig i kommentarfeltet.

Hvad koster en webshop, og hvad koster en hjemmeside med webshop?

Prisen på en professionelt udviklet webshop ligger fra 7.500 kr. op til 100.000 kr. eller mere for store webshops. Det store spænd i pris er tæt forbundet med dine krav til webshoppen, og hvad du vil sælge online.

Eksempler på priser på en professionel webshop i 2024:

Webshop på eksisterende hjemmeside: Pris fra kr. 7.500 ekskl. moms

Ny hjemmeside med webshop: Pris fra 25.000 kr. ekskl. moms

Webshop til salg af produkter med unikt skræddersyet design: Pris fra 35.000 kr. ekskl. moms.

Jo flere krav du har til design, funktioner og integrationer, desto højere vil prisen være.

Opsætning af en webshop kræver typisk en masse finjustering, før alt sidder lige i skabet. Jeg har tæt kontakt med mine kunder gennem hele designprocessen, så vi sikrer, at alt bliver som ønsket.

Sørg for, at du ejer din webshop

Når du har modtaget og betalt en webshop designet af mig, ejer du den 100 %.

Der findes bureauer og webshop-systemer, hvor du i stedet for en fast pris betaler et månedligt abonnement for din webshop.

Det kan måske virke attraktivt at betale på den måde frem for at skulle af med et større beløb på én gang.

MEN … der er flere problematikker med denne type abonnementsløsninger:

  1. Du ejer ikke selv din webshop.
  2. Der er ofte lange bindingsperioder, så du ender med over tid at betale et klækkeligt beløb for din shop. Er du ikke tilfreds med løsningen, så hænger du økonomisk på en webshop, der ikke fungerer optimalt.

Hvad koster det om måneden at have en webshop?

Hvis du vil have succes med din webshop, er det helt essentielt, at du tænker udgifter til drift og markedsføring ind i dit budget.

Ved min gennemgang af udgifter tager jeg udgangspunkt i, at du har købt, betalt og ejer din webshop 100 %.

Webhotel (hosting)

Det er ikke ligegyldigt, hvilken hostingløsning du vælger. Gå efter et kvalitets-webhotel med god hastighed.

Jeg vil anbefale, at du tager din webdesigner med på råd, når du skal vælge webhotel (hosting). Der er nemlig stor forskel på, om du har en lille webshop med mindre trafik eller en større webshop med meget trafik og ekstra pres på i perioder — fx under et tilbudskampagne.

Uanset størrelsen på din webshop skal den indlæse hurtigt og være driftssikker (100 % oppetid). Det kræver et godt, stabilt og professionelt webshotel. Forvent at betale mellem 150 og 500 kr. ekskl. moms pr. måned.

Vælger du en professionel hostingløsning gennem mig, er prisen for det billigste webhotel 169 kr. ekskl. moms pr. måned, mens det dyreste koster 344 kr. ekskl. moms pr. måned. Jeg samarbejder med gennemtestede professionelle webhoteller, og jeg står for alt vedr. din hosting, hvis der opstår noget.

Der findes mange forskellige hostingløsninger på markedet. Det vigtigste er, at du vælger et webshotel, der passer til størrelsen på din webshop, og som er godt, stabilt, hurtigt og har god support.

Support og vedligeholdelse

Det tekniske fundament på din webshop skal løbende opdateres og vedligeholdes. Undlader du at opdatere plugins, temaer mv., åbner du døren for hackere, og du risikerer, at der pludselig er noget på shoppen, der ikke virker.

Du bør derfor tage stilling til, om du selv (eller en af dine ansatte) har den tilstrækkelige tekniske viden og erfaring (og tid) til at holde din webshop teknisk toptunet hele tiden.

Hvis ikke, så anbefaler jeg, at du investerer i en professionel serviceaftale, og lader en WooCommerce-ekspert stå for den del.

Hos mig koster support og vedligeholdelse på webshop fra 1.000 kr. ekskl. moms pr. måned. Prisen inkluderer, ud over opdatering af det tekniske fundament, også 2 timers support, hvor du kan trække på mig til mindre opgaver og alle de små tekniske ting, der kan drille, når man driver en shop.

Betalingsløsning, integrationer og premium-plugins

Licenserne til diverse integrationer, din online betalingsløsning (betalingsgateway og indløsningsaftale) og de premium-plugins, som du evt. benytter, skal løbende fornyes. Så husk at afsætte penge til disse driftsudgifter.

Markedsføring og SEO

Konkurrencen online er massiv. Vil du have succes med din webshop, er det helt afgørende, at du har afsat penge til løbende markedsføring og SEO.

Mange nystartede webshops har gennem tiden måttet lukke ned igen, fordi de ikke har kunder nok. Hvis din webshop ikke dukker op, når kunderne søger på Google, eller når de tjekker Facebook eller Instagram, så går salget til en af dine konkurrenter, der er mere synlig.

Husk derfor at tænke markedsføring og SEO ind i dit budget. Både på kort og lang sigt.

Det kan være Google Ads, SEO, annoncering på sociale medier, samarbejde med influencere, Google Shopping, Amazon, e-mailmarkedsføring og forskellige offline-tiltag m.m.

En god markedsføringsstrategi er afgørende for, om der kommer kunder i din butik, eller om din webshop forsvinder i mængden af netbutikker.

Hvor meget du skal afsætte pr. måned til markedsføring og SEO, vil være meget individuelt fra webshop til webshop.

Samlet overblik over månedlige udgifter til drift af webshop:

Her får du cirkapriser ekskl. moms på de ting, du skal huske at medtage i dit budget over månedlige udgifter.

  • Betalingsgateway: 99 kr. pr. måned via Quickpay
  • Indløsningsaftale: Typisk 1.45 % i transaktionsgebyr plus ca. 1 kr. i diverse gebyrer pr. transaktion
  • MobilePay: 49 kr. pr. måned og 1 kr. pr. transaktion (Billigere end MyShop, som så mange brokker sig over pt.)
  • Forsendelsesintegration: Gratis, men betalt pr. forsendelse ca. 50 øre
  • Bogføringsintegration: Ca. 250 kr. pr. måned, men afhænger af antallet af ordre
  • Cookie-popup: Fra 89 kr. pr. måned, afhænger af antallet af produkter
  • Webhotel: Ca. 150 til 500 kr. pr. måned, afhængig af webshoppens størrelse og antal besøg (trafikbelastning)
  • Support og vedligeholdelse: Fra 1.000 kr. pr. måned (hos mig inkl. 2 timers hjælp til småopgaver)
  • Markedsføring og SEO: Vil variere meget fra webshop til webshop. Lav en vurdering ud fra din shop

Jeg håber, at jeg med dette indlæg har kastet lidt lys over:

  • Hvad en professionel webshop koster
  • Hvad du får for pengene
  • Hvad du skal sikre dig, er inkluderet i den pris på en webshop, du får fra en potentiel leverandør

Har du spørgsmål, eller vil du have et uforpligtende tilbud på din nye webshop? Kontakt mig på mig@renesejling.dk

Skal du opstarte en webshop?


Læs også disse indlæg:

Hvad koster en hjemmeside med webshop?

Skal du have designet en hjemmeside, hvor du skal have en webshop integreret (fx til salg af online produkter)?

Læs også disse indlæg:

God inspiration? Del gerne indlægget.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indkøbskurv
Scroll to Top