Du er sandsynligvis landet på dette blogindlæg, fordi du lige nu stiller dig selv spørgsmålet:

Hvordan starter man en webshop?

I dette indlæg guider jeg dig trin for trin gennem de ting, du skal undersøge og tage stilling til, hvis du overvejer at starte en webshop.

7 effektive trin til en succesfuld opstart af webshop

Min guide til opstart af webshop er opdelt i 7 trin. Læs hele guiden – eller spring til de trin, som du er i tvivl om.

Mand m. kreditkort på pc. Starte webshop. Trin for trin guide. v. renesejling.dk

TRIN 1 – Sådan forbereder du dig til at starte en webshop

#1 – Lav en realistisk forretningsplan for din webshop

En af de største faldgruber ved opstart af en webshop er, at du finder ud af undervejs, at du har undervurderet, hvor omfattende det er at etablere og drive en webshop.

Lad mig derfor starte med at slå fast, at det kræver en del (både tid og penge) at opstarte en professionel webshop, der får succes – på både kort og lang sigt.

Det er ikke for at tage modet fra dig, men for at give dig de (knivskarpe) realistiske briller på.

Hvis din forretningsplan ikke holder, så kan det ende med at blive en stor underskudsforretning at investere i en webshop.

Skabelon til forretningsplan

Jeg vil anbefale, at du googler dig frem til en skabelon.

Brug tid på din forretningsplan og for alt i verden – spring ikke denne del over!

Konkurrencen på nettet er stor.

Vil du opstarte en webshop i en branche, hvor det allerede svømmer med store veletablerede webshops, så skal du virkelig have styr på din strategi.

#2 – Hvad skal webshoppen hedde (valg af domænenavn)

Når din forretningsplan er lavet, og du vurderer, at planen og økonomien er bæredygtig. Så går de indledende forberedelser i gang.

Har du allerede cvr-registreret en virksomhed, så kan du springe direkte til at finde ud af, hvad din webshop skal hedde.

Når du vælger domænenavn, så vær opmærksom på følgende:

  1. Vælg gerne et navn, som folk kan huske, og som er nemt at stave
  2. Undgå æ, ø og å i domænenavnet (nogle internetbrowsere og e-mailprogrammer bøvler nemlig med æ, ø og å)
  3. Undersøg om domænet er ledigt – du kan fx tjekke det er her
  4. Er webshoppen målrettet det danske marked, så vælg helst et .dk domæne
  5. Køb domænet og varianter af domænet. Varianterne er en måde at sikre dit brand på, så der ikke pludselig er en konkurrent, der har et domænenavn meget tæt på dit primære domænenavn

#3 – Valg af webshopløsning

Hvilken webshop-løsning  (platform) skal du bruge?

WooCommerce, Squarespace og Shopify er de tre mest benyttede webshop-løsninger i verden.

Undersøg de forskellige muligheder grundigt. Og vælg den løsning, der passer bedst til din type webshop.

WooCommerce er med en markedsandel på 28% den shopløsning, som de fleste bruger. Efterfulgt af Squarespace med 18% og Shopify med 11%.

Jeg laver udelukkende webshops i WooCommerce . WooCommerce er det, der kaldes en ”open source” webshop-løsning.

Squarespace og Shopify er er “closed source”.

Open kontra closed source webshop-løsning

 Fordelen ved en open source er, at du ejer din webshop.

Hvis det er closed source webshop, så ejer din udbyder shoppen. Det betyder, at du lejer den af udbyderen.

Det er lidt på samme måde som at lease en bil. Ved leasing er det ikke dig men leasingselskabet, der ejer bilen. Du har blot råderetten og brugsretten.

Fordele og ulemper ved closed source

Fordelen ved closed source er, at du ikke skal bekymre dig omkring sikkerhed, opdatering, backup osv., da udbyderen står for dette.

Ulempen er helt klart, at du IKKE ejer din webshop.

Fordele og ulemper ved open source

Fordelen ved open source er, at du har frihed til at skifte udbyder og webhotel, som du har lyst til, da du selv ejer koden.

Du kan derfor også frit udvide og udbygge din webshop, som du ønsker det. Det er blot et spørgsmål om de rigtige plugins og koder.

Ulempen er, at du skal have styr på sikkerhed, opdatering og backup. Men det kan nemt klares med en professionel supportløsning.

Den største fordel ved open source er helt klart friheden. Og det, at du kan gøre, som du har lyst til uden at være låst på nogen måde. 

Vælger du en open source-løsning som fx WooCommerce, så har du adgang til tusindvis af plugins og udvidelser, som gør det nemt at tilføje nye funktioner.

#4 – Hvilke sider skal der være på shoppen?

  • Hvordan skal menu-strukturen være på din hjemmeside?
  • Hvilke kategorier og underkategorier skal der være?
  • Hvilke andre sider skal der være? (Fx forside, om-side, kontaktside osv.)

Vær opmærksom på, at webshoppens arkitektur/opbygning har stor betydning for SEO.

Det er afgørende for de allerfleste webshops, at de er synlige på Google.

Jeg anbefaler derfor, at du får en SEO-specialist med på dit hold allerede her på TRIN 1.

Med professionel SEO-rådgivning undgår du, at du ikke skal lave strukturen på sin webshop om på et senere tidspunkt.

#5 – Skal du have en blog på din webshop

Du skal også tage stilling til, om du skal have en blog integreret på din webshop.

Med en blog kan du lave målrettet content marketing, så du trækker endnu flere besøg ind på din webshop.

Skal du have en blog integreret, så skal det med i din kravsspecifikation til din webdesigner.

#6 – Lav en kravsspecifikation

Når du har styr på punkterne ovenfor, så kan du lave en overordnet kravsspecifikation.

Med en grundig kravsspecifikation i hånden, kan du henvende dig til forskellige webshopudviklere og få et tilbud på opsætning og design af din webshop.

#7 – Valg af webdesigner

Når du har besluttet, hvilken webshop-løsning du vil bruge, så skal du finde ud af, hvem der skal lave dit webshop-design .

  • Afsøg markedet
  • Kig på referencer
  • Vær obs. på, at mange webshop-designere er specialiseret i et bestemt shop-system
  • Indhent tilbud baseret på din kravsspecifikation. Vær opmærksom på, om alle elementer er inkluderet i tilbuddet, så du ikke får en stor efterregning. Læs også indlægget ”Hvad koster en webshop” >
Skærm m. grafisk arbejde til brug ved start af webshop. renesejling.dk

TRIN 2 – Klargør materiale til oprettelse af din webshop

Før webdesigneren kan gå i gang med at opsætte din webshop, er der en del ting, du skal have klargjort.

Punkterne her i TRIN 2 vil også hjælpe dig med at kunne lave den endelige kravsspecifikation, hvor alle detaljer er inkluderet.

Det er den endelige kravsspecifikation, som webdesigneren arbejder ud fra, når selve designarbejdet går i gang.

#1 – Brandidentitet (logo, farver, grafik)

Du skal have designet et logo og evt. grafik hos en grafiker.

Og så skal du tage stilling til, hvilke farver der skal være de gennemgående på webshoppen.

Logo, grafik og farver skaber tilsammen din ”brandidentitet”.

Min klare anbefaling er, at du får lavet et professionelt logo og evt. tilhørende grafik. Det virker langt mere professionelt og troværdigt med godt grafisk arbejde på din shop.

Troværdighed er vigtigt. Kunder handler på webshops, de har tillid til.

#2 – Foto (produkter, virksomhed, personer)

Hvilke billeder skal der være på din webshop?

Der ligger et stort arbejde i at fremskaffe alle produktbilleder. Har du 1.000 produkter, så skal du i arbejdstøjet. Dine leverandører kan ofte hjælpe med billeder.

Du skal desuden finde ud af, hvordan de mere overordnede billeder på din webshop kan understøtte din brandidentitet.

Det er ofte en kombination af stockfoto (gratis eller købte) og foto taget af en professionel fotograf.

#3 – Tekst til forside, om-side og andre relevante sider


Når du har fundet ud af, hvilke sider der skal være på din webshop, så skal der skrives en masse tekster.

Er du selv en dygtig skribent? Eller skal du have fat i en tekstforfatter eller et tekstbureau?

Husk, at SEO også skal tænkes ind i tekstforfatningen, hvis du vil være synlig på Google.

#4– Tekst til kategorisider

Inden webdesigneren kan gå i gang, skal du have skrevet dine kategoritekster.

Produktteksterne kan du skrive senere (mens webdesigneren arbejder på designet).

Husk igen, at dine kategoritekster skal være SEO-venlige, hvis du vil være synlig på Google.

Mand planlægger v. opstart af egen webshop. renesejling.dk

TRIN 3 – Træf beslutninger om webhotel, betaling, fragt og økonomisystem

Her på TRIN 3 er der en del beslutninger, du skal træffe, som har stor betydning for den daglige drift af din webshop.

Bemærk også, at udgifterne til drift af en webshop er markant større end til en almindelig hjemmeside.

En af de faldgruber, jeg ofte ser, er at man glemmer, at der er løbende udgifter til betalingsgateway, forsendelsesløsning, integration til økonomisystem mv.

Vi skal derfor nu kigge nærmere på:

#1 – Valg af webhotel

#2 – Betalingsløsning. Hvad skal du vælge?

#3 – Forsendelse. Hvilken fragtløsning skal du vælge?

#4 – Integration med et økonomisystem

#1 – Valg af webhotel

Jeg vil anbefale, at du tager din webdesigner med på råd i forhold til valg af webhotel.

Det er meget vigtigt, at du vælger et godt webhotel, som kan trække shoppen – også hvis der kommer rigtig meget trafik.

Vil du vide mere om valg af det bedste webhotel, så læs her >

#2 – Betalingsløsning – hvad skal du vælge?

For at kunne modtage betaling i din webshop skal du have to ting:

  1. En betalingsgateway
  2. En indløsningsaftale

Kort forklaret, så håndterer en betalingsgateway selve betalingen på din webshop.

Mens en indløsningsaftale er den del, der sørger for at pengene bliver trukket på kundens kort.

Anbefaling til betalingsgateway

Jeg anbefaler to løsninger.

1. Quickpay

Jeg anbefaler Quickpay, fordi deres support er god, og deres plugin virker, som det skal.

Og sidst men ikke mindst, så sørger Quickpay for, at beløbet automatisk bliver trukket fra kundens kort, når man gennemfører ordren. Du skal blot aktivere denne funktion i pluginnet.  

Den automatisk trækning på kortet sker nemlig ikke med Bambora, som er en anden populær dansk betalingsgateway.

 Viabill og MobilePay m.fl. kan tilføjes til Quickpay.

Jeg er forhandler hos Quickpay. Det betyder, at hvis du har en webshop-supportløsning hos mig, så ordner jeg alt support i forhold til Quickpay. Så slipper du for at bøvle med det, hvis noget driller.

2. Stripe 

Hvis du ønsker at komme hurtigt i gang og ikke har behov for MobilePay-betalinger, så er Stripe en rigtig god betalingsgateway. Meget robust platform.

Anbefaling til indløsningsaftale

Der er flere indløsere på markedet, hvor den mest kendte nok er NETS/Teller, som tilbyder Dankort og Visa/Mastercard (Teller). Samt MobilePay.

Jeg anbefaler Clearhaus, som indløser.

Her kan du tage imod Visa og Mastercard og MobilePay. 

OBS. For at kunne tage imod rene Dankort, skal man have en NETS-aftale. Men da 95% har Visa på deres Dankort, har jeg kun nogle få gange oplevet, at dette er et problem.

Clearhaus bruger jeg, fordi du er godkendt i løbet af få dage, og deres support er hurtigt og effektiv.

#3 – Forsendelse – Hvilken fragtløsning skal du vælge?

Om du bruger Post Nord, GLS, DAO eller andre er vist mest en smagssag.

Prisforskellen er ikke alverden.

Normalt ser jeg flest bruge GLS, da de er lidt billigere end Post Nord.

Af integrationer bruger de fleste Shipmondo, men der findes også Smartsend og Webshipper.

#4 – Integration med et økonomisystem

Ordre- og lagerstyring

Det er muligt at få dine ordre direkte ind i dit økonomisystem, hvis det har en API, som kan bruges til at skabe en forbindelse med.

Hos de større udbydere som Dinero, e-conomic, Billy mv. kan du bruge IEX eller Storebuddy til integrationen med ordre og lager. Lageret bliver synkroniseret automatisk.

Har du et kassesystem i en fysisk butik, hvor lageret skal synkroniseres med salg på webshoppen, er det i visse tilfælde muligt at lave en integration. Fx Amero.dk, som jeg har erfaring med, tilbyder integration.

Mobil m. G-pay. Starte webshop. Hvilken betalingsløsning til netbutik. Rene Sejling.

TRIN 4 – Tracking, dataindsamling og GDPR

#5 – Google Tag Manager, Google Analytics, Google Search Console

Det er vigtigt, at du lige fra dag 1, hvor din webshop bliver lagt online, kan tracke besøg og konverteringer på din webshop.

Google Tag Manager, Google Analytics og Google Search Console er tre gratis værktøjer, som jeg anbefaler du integrerer på din webshop.

På linkene ovenfor kan du læse mere om de enkelte værktøjer.

Du opretter selv din webshop på de tre værktøjer. Herefter lægger din webdesigner den nødvendige kode ind på din shop.

For at få brugbare data til optimering af din webshop er det vigtigt, at du måler og tracker fx besøg, konverteringer, frafald i kurv og mange andre ting.

Denne mere specifikke tracking skal du enten selv opsætte – eller få en ekstern specialist til at hjælpe dig med det.

#6 – EU-persondataforordning (GDPR)

I 2018 trådte EU’s nye persondataforordning GDPR i kraft. Som virksomhedsejere og indehaver af en webshop, er du nødt til at forholde dig til GDPR.

Du kan læse om GDPR her >

Jeg har sammen med en advokat udarbejdet en GDPR-løsning, som er inkluderet, når du får din webshop designet af mig.

#7 – Forventningsafstem den endelige kravsspecifikation

Nu nærmer du dig det punkt, hvor webdesigneren kan alvor kan gå i gang med at opsætte din webshop.

På dette tidspunkt er det en rigtig god idé at kigge på kravsspecifikationen igen. Sørg for at få 100% afstemt med webdesignerne, så I er helt enige om, hvad der skal laves.

Nu kan webdesigneren gå i gang.

Samtidig skal du i sving med at skrive produkttekster. Og indsamle de produktbilleder, du endnu ikke har fået styr på.

Skærm m. Google. Starte webshop trin for trin. René Sejling

TRIN 5 – Klargøring inden din webshop kan gå online

#1 – Oprettelse af produkter

Når din webdesigner er så langt med opsætning, at du kan gå i gang med at oprette produkter, så starter en ordentlig omgang rugbrødsarbejde.

Du skal i gang med at oprette alle produkterne med billeder og tekst – og knytte dem til de rigtige kategorier.

#2 – SEO (søgemaskineoptimering)

Du skal have styr på din SEO-indsats.

Det kræver hjælp fra en SEO-specialist – med mindre, du selv har styr på SEO.

#3 – Markedsføring generelt

I din forretningsplan har du forhåbentlig taget stilling til, hvordan du vil markedsføre din webshop og dine produkter.

Du skal nu i gang med at klargøre dig til at gå live.

Hvilke kanaler vil du bruge både ved opstart og på sigt?

  1. Google (SEO og annoncering)
  2. Sociale medier (opslag og annoncer)
  3. Nyhedsbreve (hvordan får du folk på din e-mailliste?)
  4. Content marketing
  5. PR
  6. Influencere
  7. Osv.
Mand v. pc. oprettelse af webshop. Guide til opstart af netbutik. René Sejling

TRIN 6 – Start webshop: Du er klar til at gå live

#1 – Webshop bliver lagt online

Når du og webdesigneren er enige om, at shoppen er klar til at gå live, så flytter webdesigneren webshoppen til dit webhotel.

#2 – Webshop skal indekseres af Google

Nu skal du have Google til at forstå, at din webshop er kommet online, og at du gerne vil have den indekseret.

Indeksering betyder, at Google crawler din webshop og tager stilling til, hvor i søgeresultaterne dine forskellige kategorier og produkter skal placeres.

En af de måder, du kan få Google til at besøge og indeksere din webshop, er at indsende et sitemap i Google Search Console (det gratis værktøj, jeg nævnte tidligere).

Hav din SEO-rådgiver med ind over her.

#3 – Gennemfør den planlagte markedsføring

Spred budskabet på sociale medier, i annoncer osv.

Mand pakker fragt. Daglig drift, når ved start af din egen webshop. renesejling.dk

TRIN 7 – Efter webshoppen er startet

#1 – Daglig drift af din nye webshop

I din forretningsplan har du taget stilling til, hvem der skal stå for indkøb, lager, opdatering af produkter på webshoppen, ordrehåndtering, markedsføring, regnskab osv.

Det kommer bag på nogle, hvor meget arbejde der ligger i den daglige drift. Og hvor mange forskellige kasketter, man ofte skal have på som ejer-leder.

#2 – Support og teknisk vedligeholdelse af webshoppen

Har du en closed source webshop, så er support, backup og teknisk vedligeholdelse normalt med i ”leje-aftalen”.

Har du en open source webshop, som du selv ejer, så anbefaler jeg, at du tilknytter en professionel supportløsning.

Med en professionel supportløsning får du bl.a.:

  • Løbende teknisk vedligeholdelse og teknisk opdatering
  • Styr på sikkerhed og beskyttelse mod hacking
  • Backup, så webshoppen hurtig kan reetableres, hvis der opstår problemer
  • Løbende support, så du kan få hjælp, når noget driller i opsætning af produkter, ændringer på sider osv. 

Du kan læse om mine support-pakker her >

#3 – Markedsføring

Vil du have succes med din webshop, efter nyhedens interesse har lagt sig, så skal du have en langsigtet plan for markedsføring.

Hvilke kanaler vil du bruge? Hvordan vil du øge kendskabet til din webshop?

Jeg har desværre gennem tiden set en del webshops gå ned, fordi der ikke er plads i budgettet til den nødvendige markedsføring.

Vindue med tekst. Kræver indsats at opstarte webshop. renesejling.dk

Opsummering

Jeg håber, at dette indlæg har hjulpet dig på vej med din webshop-idé.

Hvis du har læst alle 7 TRIN og ikke har tabt pusten, så tror jeg på din idé.

Netbutikker er i vækst – men det er konkurrencen også.

Så din overordnede strategi og forretningsplan skal være på plads. Ellers er der stor risiko for, at du taber penge på webshop-eventyret.

Er du klar til at gå videre med dit webshop-projekt, så er du altid velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende tilbud på en professionel WooCommerce webshop.

God inspiration? Del gerne indlægget.

Efterlad en kommentar