Når du er i gang med at starte en webshop, er der mange ting, du skal tage stilling til.
Et af de spørgsmål, du uvilkårligt vil støde på er:
Hvilken betalingsløsning skal jeg vælge til min webshop?
Med afsæt i mine mange års erfaring med webshop-design , får du her mine bedste råd og anbefalinger til valg af online betalingsløsning til din webshop.
Webshop betalingsløsning – 3 begreber du skal kende til:
For at du kan træffe det bedste valg til betalingsløsning i din webshop, er det vigtigt, at du ved, hvad følgende tre fagudtryk dækker over:
Hvad er en online betalingsløsning?
Når du skal modtage online betalinger i din webshop, har du brug for en betalingsløsning.
En online betalingsløsning består af en betalingsgateway og en indløsningsaftale.
Før du vælger en betalingsløsning, er det vigtigt at du overvejer, hvilke kort kunderne skal kunne betale med (fx Dankort, Visa og MasterCard).
Du skal desuden tage stilling til, om dine kunder skal kunne betale med MobilePay, ApplePay og GooglePay.
Betaling med mobil-apps er i markant stigning, så for langt de fleste webshops, er det helt essentielt som minimum at tilbyde MobilePay.
Hvad er en betalingsgateway?
En betalingsgateway er det stykke software, der håndterer selve betalingen på din webshop.
Helt lavpraktisk sørger betalingsgatewayen for at kunderne nemt og sikkert kan indtaste deres kreditkortoplysninger.
Betalingsgatewayen varetager også selve godkendelsen af kreditkortet. Softwaren melder tilbage til kunden, hvis de har tastet forkert, eller kreditkortet er ugyldigt.
Eksempler på betalingsgateways er QuickPay og Stripe.
Hvad er en indløsningsaftale?
En indløsningsaftale er nødvendig, for at online betalinger i din webshop kan blive trukket på kundens konto.
Når kunden har gennemført en betaling via betalingsgatewayen i din webshop, sker følgende:
- Betalingsgatewayen sender besked til indløseren
- Indløseren hæver pengene på kundens konto
- Indløseren overfører pengene til din konto
Jeg anbefaler Quickpay.dk da priserne er gode, teknikken spiller og supporten er hurtig.
Du opretter en indløsningsaftale med en indløser.
De mest kendte indløsere til danske webshops er:
- Clearhaus (Visa, MasterCard, MobilePay, ApplePay og GooglePay)
- NETS (Dankort)
- Teller (Visa, MasterCard, MobilePay, ApplePay og GooglePay).
Jeg anbefaler Clearhaus . Deres priser er fornuftige. Du bliver godkendt i løbet af få dage, og deres support er hurtig og effektiv.
Hvilken betalingsløsning skal du vælge til din webshop?
Når du skal vælge den bedste betalingsløsning til din webshop, anbefaler jeg, at du overvejer følgende.
#1 – Hvilke betalingskort skal folk kunne betale med?
I Danmark er det kun ca. 5%, der har rene Dankort. De resterende 95% har Visa/Dankort.
I min optik er det derfor de færreste webshops, der har behov for at kunne modtage rene Dankort.
NETS er den eneste indløser, der tilbyder Dankort – og NETS er en dyr løsning. Så medmindre du vurderer, at det er meget vigtigt, at du kan modtage betaling på rene Dankort, så se bort fra NETS som indløser.
De fleste webshops, der sælger primært til Danmark, er fuldt dækket ind, hvis de kan modtage Visa og MasterCard.
#2 – Skal kunderne kunne betale med MobilePay, ApplePay, GooglePay mv.?
Ifølge Dansk Erhverv udgjorde online betalinger med MobilePay i 2021 helt op til 50-60% af alle betalinger i danske webshops. MobilePay har dermed overhalet betalingskortet.
Betaling med andre apps som ApplePay og GooglePay er mærkbart stigende.
Online betaling med MobilePay i din webshop øger brugervenligheden:
Det er meget nemmere og hurtigere at betale med er hurtigt swipe via MobilePay, end det er at finde sit kreditkort frem og indtaste kortoplysningerne.
Afhængigt af, hvem din målgruppe er, kan det også i nogle tilfælde være værd at overveje, om du også skal tilbyde betaling med ApplePay og GooglePay.
Henrik Theil fra Dansk Erhverv siger:
”Hvis ikke man allerede tilbyder en eller anden form for mobilbetalingsløsning i sin webshop, så skal man kridte skoene og komme i gang, og man bør helt klart overveje at tilbyde mere end en løsning – jævnfør Apple og Googles vokseværk.
Samtidig bør man kraftigt overveje, om ikke det er ved at være tid til, at mobilbetaling er den første betalingsmåde, man tilbyder forbrugerne.”
#3 – Hvor mange salg/transaktioner forventer du at have?
Der er stor forskel på, hvor mange salg/transaktioner, der er i forskellige typer og størrelser af webshops.
Er du fx nystartet uden det store budget, sælger du udelukkende abonnementer eller har du kun få månedlige salg fra din webshop, så kan du overveje en løsning, hvor du kun betaler pr. transaktion.
Med betaling pr. transaktion slipper du for at skulle bekymre dig om endnu en løbende udgift til din webshop. Dem har du sikkert rigeligt af i forvejen.
Du kan starte med en betalingsløsning, hvor du kun modtager kreditkort – ikke MobilePay. Det holder udgiften så langt nede som muligt.
Men vær opmærksom på, at online betaling med MobilePay og andre apps er i kraftig stigning. Det er derfor meget afhængigt af, hvad du sælger, om det kan betale sig at tage den billigste løsning uden MobilePay.
Betaling med MobilePay i din webshop
Online betaling med MobilePay kræver en indløsningsaftale og en betalingsgateway, der understøtter MobilePay.
Når du har betalingsgateway og indløsningsaftale på plads, aktiverer du nemt MobilePay i betalingsgatewayen og i din webshop, så er du kørende.
MobilePay koster typisk 49 kr. pr. mdr. plus 1 kr. pr. transaktion.
Min anbefaling til betalingsløsning til webshop
Jeg anbefaler to betalingsgateways:
- QuickPay.dk
- Stripe.com
Hvad er QuickPay betalingsgateway?
QuickPay.dk er en dansk løsning og min foretrukne til langt de fleste webshops.
QuickPay kræver, at du har en indløsningsaftale. Her anbefaler jeg Clearhaus.
Med QuickPay + Clearhaus kan du:
- Modtage Visa og MasterCard
- Aktivere betaling med MobilePay, ApplePay, GooglePay, Anyday, ViaBill og PayPal
Vær opmærksom på, at du både betaler et gebyr til QuickPay (betalingsgateway) og til Clearhaus (indløser)
Hos QuickPay kan du vælge mellem flere forskellige løsninger.
Eksempler på priser på QuickPay:
- 49 kr. pr. måned og 1 kr. pr transaktion.
- 149 kr. pr. måned inkl. 250 transaktioner (herefter 0,25 pr. transaktion).
Se alle QuickPays priser her https://quickpay.net/dk/pricing
QuickPay har en god dansk support, og deres plugin virker, som det skal.
De sørger også for, at beløbet automatisk bliver trukket fra kundens kort, når man gennemfører ordren. Du skal blot aktivere denne funktion i pluginnet. Det er ikke alle betalingsgateways, der tilbyder automatisk træk, også skal du huske at gøre det manuelt.
Pris på indløsningsaftale hos Clearhaus:
Gebyret til Clearhaus ved brug af danske betalingskort er 1,45% transaktionsbeløbet (min. 0,60 kr. pr transaktion. Ved udenlandsk udstedte betalingskort er prisen 2,75% (min. 1,85 kr. pr. transaktion)
Hvad er Stripe betalingsgateway?
Stripe.com er en international løsning med et super-robust backend-setup, som er nemt at finde rundt i. De har også en mobileapp, hvor du kan følge med i salget.
Med Stripe får du betalingsgateway og indløsningsaftale i én samlet pakke.
Stripe er især velegnet til salg af online produkter og abonnementer til fx onlineklubber, online kurser, e-bøger osv.
Hvis du er nystartet, eller ikke har så mange salg i din webshop (og du kan undvære MobilePay), så kan Stripe.com være en god løsning.
Du får en flot integration direkte på din webshops betalingssiden uden nogle ekstra pop-ups osv. De har naturligvis 3D-secure-bekræftelse (ekstra sikkerhed), som dansk lovgivning kræver.
Priser Stripe betalingsgateway
Du betaler 1,9% pr. salg/transaktioner. Det vil sige, at hvis du har en transaktion på 100 kr. betaler du 1,90 kr. til Stripe.com i gebyr.
VIGTIGT – Derfor er Stripe mest velegnet til salg af online produkter:
Hos Stripe reserveres/autoriseres beløbet KUN i 7 dage på kundens konto.
Når et beløb er reserveret på kundens konto, er det ikke tilgængeligt for kunden. Men pengene er endnu ikke hævet (captured).
I Danmark må man først gennemføre en ordre og hæve pengene, når varen er afsendt.
Hvis en kunde lægger en ordre den 1. april på 500 kr., så bliver beløbet reserveret på kundens konto.
Du afsender varen den 3. april. Når varen er afsendt, kan indløseren hæve pengene på kundens konto og sende dem til din konto.
Med Stripe skal du derfor ALTID sender dine fysiske varer indenfor 7 dage.
Har du QuickPay + Clearhaus som indløser, så reserveres beløbet i op til 179 dage.
Når du sælger online produkter, kan indløseren ifølge dansk lov straks hæve (capture) beløbet på kundens konto (da online produkter leveres med det samme). Stripe er derfor mest velegnet ved salg af online produkter.
WooCommerce betalingsløsning med support
Jeg er forhandler hos Quickpay. Det betyder, at hvis du har en WooCommerce webshop-supportløsning hos mig, så ordner jeg alt support i forhold til Quickpay og Clearhaus.
Så slipper du for at bøvle med det, hvis noget driller.
Stadig i tvivl om den bedste betalingsløsning til din webshop?
Der findes en hel del betalingsgateways og indløsningsaftaler. Jeg har nævnt de to, som jeg har gode erfaringer med, og som jeg derfor anbefaler til mine kunder.
Er du stadig i tvivl, så kan du få hjælp til at beslutte, hvilken betalingsløsning der er bedst egnet til din webshop ved at bruge et geniale værktøj.
Tjek værktøjet her https://kortgebyr.dk/
Her får du et godt overblik over priserne.
Betalingsmuligheder – Gratis logoer til din webshop
Et andet genialt værktøj er https://kortlogo.dk/
Her kan du gratis downloade logoer på betalingskort, MobilePay og meget mere.
Læs mere om at opstarte og drive en webshop her:
Trin for trin guide til opstart af webshop >
Få en stærk salgskanal med WooCommerce >
Salg af online produkter med WordPress >
Har du brug for en erfaren og professionel WordPress webshop-designer , så er du velkommen til at kontakte mig på mig@renesejling.dk
God inspiration? Så del gerne indlægget.