Responsiv hjemmeside: Hvad er responsivt design, og hvorfor er det vigtigt?

Hvad er en responsive hjemmeside?

En responsiv hjemmeside eller webshop er udviklet i et responsivt design, der automatisk tilpasser sig forskellige skærmstørrelser. Det betyder, at din hjemmeside ser godt ud og er brugervenlig på både mobil, tablet og computer.

Med et responsivt webdesign bliver din webshop eller hjemmeside mobilvenlig og vil fungere godt på mobiltelefoner i alle størrelser.

Det er dog vigtigt at sige, at der altid er tilpasninger, der skal laves manuelt, før en responsiv hjemmeside fungerer 100 % optimalt. Det forklarer jeg mere om i afsnittet “Pas på med billige responsive hjemmesider”.

Jeg oplever nogle kunder, der er lidt forvirrede omkring de to begreber “mobilvenlig hjemmeside” og “responsiv hjemmeside”. Men de to begreber dækker over det samme.

Indhold:

Hvorfor skal din hjemmeside være responsiv?

De to vigtigste årsager til, at din hjemmeside skal være responsiv, er:

  1. Brugervenlighed og konvertering: Flere og flere bruger mobil fremfor computer til søgning, kontakt, bestilling og køb på nettet.
  2. Synlighed og trafik (SEO): Google rangerer din hjemmeside ud fra mobilversionen (Mobile First Indeksering). Google anbefaler responsive hjemmesider.

Mobil vs. computer – sådan søger danskerne på nettet

I Danmark sker ca. 35 % af alle søgninger på nettet på mobiltelefon. Tallet er et gennemsnit. I nogle brancher kommer 70-80 % af alle besøgende på en hjemmeside eller webshop fra mobil.

Graf mobil vs desktop viser vigtighed af mobilvenlig hjemmeside. renesejling.dk

Kilde: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/denmark

E-handel: Sådan handler danskerne på nettet

Mange kunder starter deres købsrejse på mobilen. De søger informationer, som på et tidspunkt leder dem videre til en henvendelse eller et køb.

Tidligere skiftede mange fra mobil til computer, når de skulle fuldføre en køb eller tage kontakt. Men Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser nu officielt, at mobilen har overhalet computeren, som danskernes foretrukne enhed, når de handler på nettet.

I den intense konkurrence online er det derfor helt afgørende, at din hjemmeside er responsiv og fungerer godt på mobil.

Google ønsker mobilvenlige hjemmesider

Google ønsker at levere de bedste søgeresultater og en god brugeroplevelse. Derfor har de siden 2015 presset på for at få alle websites til at implementere et mobilvenligt webdesign. Tilgangen kalder de Mobile First.

År for år har de strammet tøjlerne, og siden den 5. juli 2024 har Google crawlet og indekseret alle websites med Googlebot Smartphone crawler. Det betyder, at det udelukkende er design, indhold og hastighed på mobilversionen, der afgør, hvordan Googles rangerer dit website i søgeresultaterne.

Har du et gammelt webdesign, der ikke er mobilvenligt/responsivt, kan du få problemer med at opnå gode placeringer på Google. En mobilvenlig hjemmeside er derfor også en SEO-venlig hjemmeside.

Pas på med billige responsive hjemmesider

Når du søger på nettet efter en leverandør til dit nye hjemmesidedesign, bør du være opmærksom på to ting:

  1. Der er stor forskel på kvaliteten af responsive hjemmesider.
  2. Intet responsivt design er født 100 % optimeret. Der skal altid fortages manuelle justeringer, før mobilversionen fungerer optimalt.

Billige responsive hjemmesider er ofte lavet ud fra et skabelon-design. Skabeloner har en del begrænsninger i forhold til WordPress temaer, der giver stor designfrihed. På billige hjemmesider bliver der desuden ofte sparet på alt fra plugins til manuelle tilpasninger.

Vælger du i stedet et professionelt (lidt dyrere) responsivt webdesign, får du:

  • En professionel, skræddersyet hjemmeside — udviklet i et af markedets bedste responsive temaer
  • Mobil First-design, hvor alle de manuelle tilpasninger på mobilversionen er udført
  • Installation af de bedste Premium WordPress plugins, der sikrer høj load-hastighed og optimal beskyttelse mod hacking

Hvor mobilvenlig er din nuværende hjemmeside?

Har du en responsiv hjemmeside med nogle år på bagen, er der en sandsynlighed for, at den er designet og optimeret primært til computerskærm (desktop).

Jeg anbefaler altid, at du med jævne mellemrum tjekker performance og brugervenlighed på dit website.

Sådan tjekker du mobilvenlighed på en hjemmeside eller webshop:

Råd #1: Besøg din hjemmeside eller shop på mobil

Prøv at gå ind på din hjemmeside på din mobil og brug lidt tid på at klikke rundt.

  • Fungerer sitet overordnet, som det skal?
  • Er siden overskuelig at navigere/klikke rundt på?
  • Er hastigheden ok? Loader alle sider hurtigt, eller skal du vente tålmodigt?
  • Er der elementer, der hopper rundt på siden, når den indlæser?
  • Bliver siden blokeret af pop-ups (fx tilmelding til nyhedsbrev), som ikke kan fjernes
  • “Strander” du nogle steder på siden, hvor du ikke kan klikke videre?
  • Er der steder, hvor du som bruger bliver irriteret, fordi det er ulogisk bygget op?

Nogle ting er hurtige og simple at rette. Nogle gange skal der lidt mere justering til. Andre gange er designet forældet og svært at gøre rigtig godt. Og det er her, hvor det kan være relevant at få lavet et helt nyt velfungerende responsivt website.

Har du en WordPress hjemmeside eller WooCommerce webshop, kan jeg hjælpe dig med justeringerne. Du kan få WordPress hjælp på timebasis, klippekort eller som en serviceaftale.

Råd #2: Tjek dit site med PageSpeed Insights:

Google har lavet et gratis værktøj, som kan give dig indsigt i, hvordan dit website performer på både mobil og computer.Værktøjet hedder PageSpeed Insights.

Når du indtaster webadresser fra din hjemmeside, får du en score fra 0 til 100. Scoren er baseret på, hvor godt siden klarer sig i forhold til fx indlæsningstid, billedoptimering, JavaScript-håndtering mv.

Jo højere score desto bedre.

Scoren dækker bl.a. over noget, Google kalder Core Web Vitals.

Core Web Vitals er en række målinger, der vurderer brugeroplevelsen ud fra tre hovedaspekter: indlæsningstid, interaktivitet og visuel stabilitet. Core Web Vitals er en del af Google ranking-algoritme.

En god scorer på Core Web Vitals er med til at sikre både en god brugeroplevelse og bedre SEO-resultater.

De råd, du får fra PageSpeed Insigthts om optimering, er ret tekniske. Scorer din hjemmeside lavt, vil jeg anbefale, at du tager fat i en professionel webdesigner, der kan få styr på Core Web Vitals og hastighedsoptimere dit website.

Er det tid til en ny responsiv hjemmeside?

Har du et forældet website, der ikke er mobilvenligt, er det min klare anbefaling, at du investerer i et nyt responsivt design.

Prisen for et nyt webdesign vil hurtigt kunne tjene sig hjem i kraft af bedre placeringer på Google og en hjemmeside, der konverterer flere af de besøgende til betalende kunder.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for rådgivning og et uforpligtende tilbud på en ny responsiv WordPress hjemmeside eller WordPress webshop.


Læs også:

Hvad koster en professionel hjemmeside? – og er der sammenhæng mellem hjemmesidens pris og kvalitet?

Hvad koster en webshop. Og hvad bør du sikre dig, er med i prisen på din nye webshop?

Undgå fejlinvesteringer! Sådan vælger du den rigtige webløsning


God inspiration? Del gerne indlægget.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indkøbskurv
Scroll to Top