Skip to content
Kontakt mig på +45 22 33 46 70 eller mig@renesejling.dk

Derfor er et responsivt design den eneste rigtige løsning i 2019

Responsivt design gør din hjemmeside mobilvenlig. Se godt ud på alle platforme. renesejling.dk

[Indlæg opdateret 21. august 2019]


Google har siden 2015 straffet websites, der ikke var mobilvenlige og presset øges løbende. Sidste nye udspil er, at Google pr. 1. juli 2019 er begyndt at indeksere alle nye (hidtil ukendte) websites via Mobile First.

Et responsivt design er fortsat den bedste og mest velfungerende løsning, når du skal investere i en mobilvenlig hjemmeside eller webshop.

I dette indlæg kan du læse, hvorfor det i 2019 og fremover er et must, at dit hjemmeside- eller webshop-design er mobilvenligt.

Hvad er responsivt design?

Med et responsive design vil din hjemmeside eller webshop automatisk tilpasse sig forskellige skærmstørrelser.

Det betyder, at din hjemmeside ser godt ud og er brugervenlig på både mobil, tablet og computer. Og at det er let at navigere rundt og læse uden at zoome.

Responsivt design = mobilvenligt design

Du har sikkert både hørt, at dit website skal være mobilvenligt og responsivt.

Jeg oplever, at det kan skabe lidt forvirring, særligt hos iværksættere som ikke er så velbevandrede i hjemmesideteknik og fagsprog.

Men det er ret enkelt:

Med et responsivt design bliver din hjemmeside mobilvenlig, og dermed brugervenlig og velfungerende på mobil.

Mobilsøgninger og køb via mobil stiger år for år

Flere og flere søgninger på nettet sker på mobilen.

Allerede i 2016 overhalede antallet af mobil- og tabletsøgninger på Google antallet af søgninger foretaget fra computere.

Graf - mobil overhaler desktop. Responsivt web design er løsningen. renesejling.dk

Kilde: https://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide

Det betyder, at flere og flere kunder starter deres købsrejse på mobiltelefonen, og tallet forventes at stige yderligere i de kommende år.

Det kan godt være at nogle af dine kunder fuldfører handlen eller kontakten til dig på deres computer, men rejsen mod et køb starter for flere og flere på mobilen.

Fungerer din hjemmeside dårligt på mobiltelefonen, er der stor risiko for, at dine potentielle kunder hopper over på konkurrentens hjemmeside og foretager deres informationssøgning og køb her.

Google presser på ift. responsivt design

Da Google er interesseret i at levere de bedste søgeresultater og den bedste brugeroplevelse, har de længe lagt pres på for at få alle hjemmesider og webshops til at implementere et mobilvenligt webdesign.

Det første alvorlige pres fra Google blev lanceret den 21. april 2015. Fra den dato begyndte Google at “boosts mobile search rankings for pages that are legible and usable on mobile devices.

Presset øges, og i november 2016 annoncerer Google, at de begynder at teste Mobile First indekseringen.

I marts 2018 begynder de efter testperioden at udrulle den nye måde at indeksere på.

Mange website ejere har således indenfor det sidst år modtaget besked fra Google (via Google Search Console), at deres site nu er overgået til Mobile First indeksering.

Ex. på Google Search Console besked om Mobile First indeksering. renesejling.dk
Kilde: https://webmasters.googleblog.com/

Og det sidste nye er:

At Google pr. 1. juli 2019 mobil-indekserer alle nye websites.

Google siger:

“Mobile-first indexing will be enabled by default for all new, previously unknown to Google Search, websites starting July 1, 2019”

Og de fortsætter:

“While we continue to support responsive web design, dynamic serving, and separate mobile URLs for mobile websites, we recommend responsive web design for new websites.

Det er værd at bemærke, at Google i 2019 fortsat anbefaler et responsivt webdesign.

Hvad er Mobile First-indeksering?

Mobile First er en grundlæggende ændring i den måde, som Google vurderer, om det er dig eller dine konkurrenter, der skal ligge øverst i søgeresultaterne.

Hidtil har Google primært vurderet og placeret din hjemmeside ud fra desktop-versionen af dit website. Men det ændrer sig med Mobile First.

Med Mobile First-indeksering er det designet, indholdet og hastigheden på mobilversionen af din hjemmeside eller webshop, der danner grundlag for Googles indeksering og placering af dit website i søgeresultaterne.

Google Webmaster Blog skriver de: ”Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site.”

Et responsivt design styrker din bundlinje

En hjemmeside, der fungerer godt på både mobil, tablet og desktop, er meget vigtigt i forhold til at styrke og bevare dit salg online.

Når du har et responsivt webshop- eller hjemmeside-design, er det brugervenligt over for dine kunder og potentielle kunder, så det er nemt for dem at søge information, gennemføre et køb eller tage kontakt til dig.

Google indsamler umådelige mængder af data om vores færden på nettet.

De aflæser bl.a., om de besøgende på din hjemmeside bliver hængende på dit website i et stykke tid, eller om de vender om i døren og besøger din konkurrent.

Når du har glade besøgende, der bliver længe, og som klikker lystigt rundt på dit interessante, brugervenlige og teknisk velfungerende site, så gavner det både din forretning, dit salg og din placering på Google.

Hvad betyder Mobile First for dig, der allerede har et responsivt webdesign?

En ting, der er værd at nævne her, er, at hvis du allerede har en responsiv hjemmeside, så er der en sandsynlighed for, at du tidligere primært har designet og optimeret på opbygning, brugervenlighed, konvertering osv. ud fra, hvad der fungerede godt på en computerskærm.

Og så herefter tjekket op på din mobilversion.

Med Googles skift til Mobile First betaler det sig at vende bøtten på hovedet, og kigge på mobilversionen først, eller (i det mindste) på lige fod med desktop-versionen.

Når jeg som webdesigner udvikler professionelle hjemmesider og webshops, så er designet altid responsivt, og mobilversionen fungerer teknisk og visuelt, som den skal.

Vil du høre mere om muligheder og priser på hjemmesider og webshops i responsivt design, så kontakt mig endelig for en uforpligtende dialog om netop dit projekt.

Test om din hjemmeside er mobilvenlig

Er du i tvivl, om din hjemmeside eller webshop er mobilvenlig?

Så har Google heldigvis lavet et værktøj, der hurtigt kan give dig svar på det spørgsmål.

Test det her >>>

Vær opmærksom på, at selv om testværktøjet ovenfor siger, at din hjemmeside er mobilvenlig i Googles øjne, så er det ikke sikkert, at den er det i brugernes øjne.

Prøv at gå ind på din hjemmeside på din mobil, og brug lidt tid på at klikke rundt.

  • Fungerer sitet overordnet, som det skal?
  • Kan du finde rundt?
  • Er hastigheden ok?
  • Er siden overskuelig at navigere/klikke rundt på?
  • “Strander” du nogle steder på siden, hvor du ikke kan klikke videre?
  • Er der steder, hvor du som bruger bliver irriteret, fordi det er ulogisk bygget op?

Nogle ting er hurtige og simple at rette.

Nogle gange skal der lidt mere justering til.

Andre gange er designet forældet og svært at gøre rigtig godt. Og det er her, hvor det kan være relevant at få lavet et helt nyt velfungerende responsivt website.

NB. Udover mobilvenlighed presser Google også på for at gøre kundernes besøg på din hjemmeside og webshop mere sikker.

Fra og med oktober 2017 har det derfor været vigtigt, at du har et SSL-certifikat (https) på dit website.

Læs her, hvad SSL/https er, og hvorfor det er så vigtigt >>>

Læs også:

Hvad koster en professionel hjemmeside? – og er der sammenhæng mellem hjemmesidens pris og kvalitet?

Hvad koster en webshop i 2020? Og hvad bør du sikre dig, er med i prisen på din nye webshop?

Undgå fejlinvesteringer! Sådan vælger du den rigtige webløsning

God inspiration? Så del endelig indlægget!

Efterlad en kommentar