Kontakt mig på +45 22 33 46 70 eller mig@renesejling.dk

Mobilvenlig hjemmeside – Derfor SKAL dit webdesign være responsivt!

Responsivt design gør din hjemmeside mobilvenlig. Se godt ud på alle platforme. renesejling.dk

 

Google har siden 2015 straffet websites, der ikke var mobilvenlige, og nu skruer de yderligere op for presset. Det betyder, at din virksomhed SKAL have en mobilvenlig hjemmeside eller webshop nu! Og et responsivt design er den bedste og mest velfungerende løsning.

Internettets absolutte hersker er (hvad end vi kan lide det eller ej) den allestedsnærværende søgemaskine Google. Når Google taler, er det bydende nødvendigt at høre efter. Siger du: ”De skal ikke bestemme over mig,” så er din virksomhed desværre godt på vej til blive ramt hårdt og ubarmhjertigt direkte i solar plexus.

Mobilvenlig hjemmeside – Glæd dine kunder (og Google)

Flere og flere søgninger på nettet sker på mobilen. For et par år siden overhalede antallet af mobilsøgninger på Google antallet af søgninger foretaget fra computere.

Da Google er interesseret i at levere de bedste søgeresultater og den bedste brugeroplevelse, har de længe lagt pres på for at få alle hjemmesider og webshops til at implementere et mobilvenligt webdesign.

Det første alvorlige pres fra Google blev lanceret den 21. april 2015. Fra og med den dato har det kostet dyrt for de website-ejere, der ikke har fået konverteret til en mobilvenlig hjemmeside.

Dog har det stadig været muligt at have en god placering i søgeresultatet på computer-søgninger, selv om du er dårligt placeret på mobilsøgninger. Men dagene for denne opdeling af din placering i Googles søgeresultat er talte!

Google slår til igen – og det sker lige nu!

Og denne gang er de endnu mere ubarmhjertige. Beskeden er klar! Gør din hjemmeside mobilvenlig eller find dig selv begravet levende på side HELT USYNLIG på Google.

Og der findes næppe mange virksomheder, der har råd til at forsvinde om på side 37 på deres vigtigste søgetermer.

Husk også, at glade kunder giver kroner i kassen

Når du har en mobilvenlig hjemmeside eller webshop i et responsivt design, er den også brugervenlig over for dine kunder og potentielle kunder. Og det er meget vigtigt i forhold til din konvertering og dit salg online.

Google indsamler umådelige mængder af data om vores færden på nettet. De aflæser bl.a., om de besøgende på din hjemmeside bliver hængende på dit website i et stykke tid, eller om de vender om i døren, og besøger din konkurrent.

Når du har glade besøgende, der bliver længe, og som klikker lystigt rundt på dit interessante og teknisk velfungerende site, så gavner det din placering på Google.

Undgå Googles straf – skift til en mobilvenlig hjemmeside nu!

Hvad er det så for et sværd, Google svinger denne gang?

Det truende sværd hedder Mobile First, og er en grundlæggende ændring i den måde, som Google vurderer, om det er dig eller dine konkurrenter, der skal ligge øverst i søgeresultaterne.

Indtil nu har Google primært vurderet og placeret din hjemmeside ud fra desktop-versionen af dit website. Men det ændrer sig nu, og ændringen er ifølge Google i fuld gang.

Når Mobile First er fuldt udrullet, vil det være designet, indholdet og hastigheden på mobilversionen af din hjemmeside eller webshop, der danner grundlag for Googles indeksering og placering af dit website i søgeresultaterne.

Google Webmaster Blog skriver de: ”Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site.”

Responsivt design = mobilvenligt design

Hvis du ikke har en mobilvenlig hjemmeside, kan du godt vinke pænt farvel til dine placeringer på Google. Den seneste udmelding fra Google er, at Mobile First forventes fuldt udrullet i starten af 2018, så der er ikke meget tid at løbe på.

Heldigvis findes der en super god løsning på problemet. Vælger du et responsivt design til din hjemmeside eller webshop, er du godt sikret.

Her er, hvad Google siger om responsivt design: ”If you have a responsive site … where the primary content and markup is equivalent across mobile and desktop, you shouldn’t have to change anything…”

Hvad er responsivt design?

Mobilvenlig hjemmeside i responsivt design. Design tilpasser sig pc, tablet og mobil. Rene Sejling

Et responsivt design tilpasser sig automatisk til den platform, det bliver vist på. Det vil sige, at det både ser godt ud (og er brugervenligt) på mobil, tablet og på din computer.

En ting, der er værd at nævne her, er, at hvis du allerede har en responsiv hjemmeside, så er der en sandsynlighed for, at du tidligere primært har designet og optimeret på opbygning, brugervenlighed, konvertering osv. ud fra, hvad der fungerede godt på en computerskærm. Og så herefter tjekket op på din mobilversion.

Med Googles skift til Mobile First betaler det sig at vende bøtten på hovedet, og kigge på mobilversionen først, eller (i det mindste) på lige fod med desktop-versionen.

Når jeg designer og opsætter hjemmesider og webshops, er webdesignet altid responsivt, og mobilversionen fungerer teknisk, som den skal.

Vil du høre mere om muligheder og priser på hjemmesider og webshops i responsivt design, så kontakt mig endelig for en uforpligtende dialog om netop dit projekt.

Kontakt mig her 

Test om din hjemmeside er mobilvenlig

Er du i tvivl, om din hjemmeside er mobilvenlig? Så har Google heldigvis lavet et værktøj, der hurtigt kan give dig svar på det spørgsmål. Test her, om du har en mobilvenlig hjemmeside.

Vær opmærksom på, at selv om testværktøjet ovenfor siger, at din hjemmeside er mobilvenlig i Googles øjne, så er det ikke sikkert, at den er det i brugernes øjne.

Prøv at gå ind på din hjemmeside på din mobil, og brug lidt tid på at klikke rundt.

  • Fungerer sitet overordnet, som det skal?
  • Er hastigheden ok?
  • Er siden overskuelig at navigere/klikke rundt på?
  • “Strander” du nogle steder på siden, hvor du ikke kan klikke videre?
  • Er der steder, hvor du som bruger bliver irriteret, fordi det er ulogisk bygget op?

Nogle ting er hurtige og simple at rette. Nogle gange skal der lidt mere justering til. Og andre gange er designet/opbygningen forældet og svær at gøre rigtig god. Og det er her, hvor det kan være relevant at få lavet et helt nyt velfungerende responsivt design.

NB. Udover mobilvenlighed presser Google også på for at gøre kundernes besøg på din hjemmeside og webshop mere sikker. Fra oktober 2017 er det derfor vigtigt, at du har et SSL-certifikat (https) på dit website. Læs om her, hvad SSL/https er, og hvorfor det er så vigtigt.

Læs også: Undgå fejlinvesteringer! Sådan vælger du den rigtige webløsning

God inspiration? Så del endelig indlægget!

Efterlad en kommentar