Sælg mere på nettet med den rigtige webløsning
De tekniske og designmæssige krav til hjemmesider og webshops bliver større dag for dag. Det er derfor meget vigtigt, at du vælger en webløsning, der er teknisk på plads fra starten. Og som er let at bygge videre på, justere og opdatere.
Flere og flere bruger deres mobil til at søge på nettet, og det stiller ekstra store krav til dit webdesign.
Dit hjemmeside design og dit webshop design SKAL være responsivt, og den skal fungere godt, uanset om dine kunder tilgår din side fra computer, tablet eller mobil.
Jeg møder desværre ofte kunder, der har brugt rigtig mange penge på en webløsning, som ikke fungerer optimalt. Fejlinvesteringer i webdesign, hvor der er rod i teknikken eller brugervenligheden kan koste dig og din virksomhed mange penge på bundlinjen.
Få succes med dit onlinesalg
Ifølge Danmarks Statistik køber næsten 3,5 millioner danskere varer og tjenester på internettet hvert år. Det betyder, at hvis du ikke har et smukt, indbydende, brugervenligt og teknisk velfungerende butiksvindue på the world wide web, hvor de 3,5 millioner mennesker årligt ”window-shopper”, ja så snyder du dig selv for en større omsætning.
I denne artikel vil jeg komme med input til, hvad din webløsning skal kunne, for at du bliver en succesfuld del af butiksmekkaet på nettet og kan tjene endnu flere penge på online-handel.
Hvilken webløsning skal du vælge?
- Måske har du allerede en hjemmeside eller webshop, som ikke helt har givet dig dig det salg, du ønsker?
- Måske har du p.t. ingen online-tilstedeværelse på nuværende tidspunkt, og skal have din første hjemmeside eller webshop?
- Måske har du en gammel webløsning, som ikke længere fungere teknisk optimalt?
Hvad enten du skal starte fra scratch, eller du skal optimere din nuværende webløsning, så er der betydningsfulde pointer at hente her.
Hvad skal du være opmærksom på, når du vælger webløsning?
Først og fremmest er det blevet vigtigt for de fleste virksomheder at have en online tilstedeværelse. Som forbrugere forventer vi vel nærmest, at din virksomhed har en hjemmeside.
Så den beslutning burde være let nok at tage, hvis du ikke allerede har taget den.
Men nu kommer det svære:
For en hjemmeside er ikke bare en hjemmeside.
Og en webshop er ikke bare en webshop.
Skal du købe et mobilabonnement, så ved du måske nogenlunde, hvor mange timers taletid, du har brug for; så kan du finde det billigste abonnement hos de forskellige udbydere, der tilbyder lige netop den mængde taletid.
Når du skal indkøbe hjemmeside og webshop, er det dog langt mere komplekst, men det kan være let at falde i ”mobilabonnement-fælden” og ringe til 5 udbydere og spørge:
I de fleste tilfælde vil du så ende med at sammenligne æbler og pærer.
Nogle vil måske ovenikøbet tilbyde dig at lave sitet eller shoppen gratis, men det vil næsten altid ende med at være en dyrere – og mindre fleksibel – løsning for dig i det lange løb.
I stedet skal du overveje en række parametre, der vil gøre din online-tilstedeværelse til en succes i stedet for at koste dig en masse spildt arbejde – og penge.
Tillid er nøglen til at sælge på nettet
Tillid er et af de vigtigste parametre i online-kampen om kunderne: Har kunden tillid til dig og dine produkter? Vil de købe dem online? Hvis ikke, så får du svært ved at opnå den fortjente succes.
Derfor skal du selvfølgelig udstråle troværdighed i dit hjemmeside design. Men lige så vigtigt er det, at du udstråler professionalisme ”behind the scenes” – i funktionaliteterne, brugeroplevelsen, købsflow osv.
Det er ikke nok at ”se godt ud”! Hvis teknik og brugervenlighed ikke er i orden, risikerer du, at kunderne finder døren (klikker væk fra dit website), før de nærmest er kommet indenfor.
Med en professionel webløsning, som dine kunder er helt trygge ved, kan du sælge langt mere. Og samtidig giver en velfungerende hjemmeside eller webshop dig ro til at fokusere på det, som du er bedst til, nemlig dit produkt eller din service.
Hvordan kommer du i gang med at sælge online?
Hvordan kommer du bedst i gang, hvis du ikke selv er IT-nørd, grafiker eller udvikler?
Du skal jo både tage hensyn til den vigtigste person af alle, nemlig din kunde (det skal være nemt for ham eller hende at finde din hjemmeside, at bruge den, og de skal også helst få et godt og fyldestgørende indtryk af dig og din virksomhed, når de møder dit online butiksvindue).
Og så skal du tage hensyn til dig selv (det skal være nemt for dig at bruge, opdatere, integrere, få support, og så skal det naturligvis være til at betale).
Checkliste: Sådan vælger du den rigtige webløsning
Jeg har derfor lavet en check-liste, som du kan gennemgå og sætte flueben ved for at sikre dig, at du er klædt på til at møde din kunder på deres online-shoppetur:
Først en lille forklaring:
I tjeklisten bruger jeg betegnelsen CMS (Content Management System). CMS er en betegnelse for den software, der ligger bagved og ”styrer” din hjemmeside. Kendte CMS-systemer er fx WordPress og Joomla.
Gode råd, når du skal have ny hjemmeside:
- Vælg et CMS-system (Content Management System), der er åbent, fleksibelt og nemt at lave rettelser i selv. Det kan blive dyrt i længden, hvis du skal betale nogen, hver gang du skal sætte et nyt komma.
- Hvis du ønsker en økonomisk holdbar løsning, så vælg et open source CMS-system i stedet for at få bygget et fra bunden. Det kan hurtigt blive rigtig dyrt at kode alt fra bunden
- Vælg et CMS-system, som er brugervenligt og gennemtestet. Det vil give dig tryghed og signalere troværdighed over for kunderne, når tingene fungerer
- Du skal overveje et system, der har en integreret blog, da en blog kan være vigtig for SEO-optimering (din placering hos Google) og dermed for tiltrækning af nye kunder til din shop
- Hvis du gerne vil findes på Google-søgninger, så vælg et system, der gør det let for dig at SEO-optimere dit site. Det vil gøre det lettere for nye kunder at finde dig og lettere for dig at tjene penge
- Vælg en webløsning, der er lavet i et responsivt mobilvenligt design, så du ikke bliver straffet af Google med lavere placeringer i søgeresultaterne. Og så du ikke ser uprofessionel ud i forhold til mobil-brugerne, som i dag er den største gruppe på nettet
- Bind dig ikke til mange års dyr hosting. Det er slet ikke nødvendigt!
- Vælg ikke en gratis hjemmeside eller webshop. Gratis vil aldrig være på det niveau, som du fortjener, og som dine kunder forventer. Du vil gerne have, at dine kunder betaler dig? Så vil de også gerne kunne se, at du har investeret i dem
Gode råd, når du skal starte en webshop:
- Vælg en webshop løsning, der er nem og overskuelig at bruge for kunderne. Jo højere brugervenlighed, jo højere konvertering af ordrer
- Vælg en webshop løsning med mange udvidelsesmuligheder og tilgængelige integrationer, så du ikke pludselig har fået dig malet op i et hjørne og ikke kan udvide ”butikken”, efterhånden som succesen bliver en realitet.
- Vælg en webshop løsning, der har nem administration af ordrer i shoppen
- Vælg en webshop med mulighed for automatisk set-up af levering af digitale produkter
- Vælg en webshop med integration til salg af billetter, medlemskaber, abonnementsløsninger, tidsbestilling og meget mere, hvis dette er relevant for din virksomhed
- Vælg en shop-løsning, der kan integreres med din hjemmeside, så kunden oplever sammenhæng
Jeg anbefaler og designer udelukkende webshops i WooCommerce.
Vil du have et overblik over, hvor meget du skal forvente at investere i en professionel webshop, så kan du læse mere om webshop priser her >>>
Generelle råd omkring valg af webløsning:
- Vælg en fremtidssikret løsning, du kan have tillid til
- Vælg en løsning, der tilbyder kvalificeret og hurtig support. Det er yderst vigtigt, at din hjemmeside eller webshop altid er opdateret og sikker, så du ikke bliver lagt ned af tekniske problemer, spam og hackere. Er dit site nede i længere tid, fordi du ikke har nogen til at hjælpe dig, eller supporten ikke svarer, så mister du både på ordre- og på troværdighedskontoen
- Vælg i det hele taget en professionel rådgiver fra starten, så du får det lavet ordentligt til at begynde med. Det kan godt betale sig i længden.
Hvilken webløsning er den rigtige for dig?
Hvis du har spørgsmål om WordPress hjemmeside design eller WordPress webshop løsninger, så kontakt mig endelig på mig@renesejling.dk
WordPress – det mest populære CMS i verden
Som freelance WordPress webdesigner har jeg siden 2008 designet, opsat og ydet support på hjemmesider og webshops i WordPress. Jeg arbejder udelukkende i WordPress, fordi det efter min mening er verdens bedste CMS-system, og det er jeg ikke den eneste, der synes.
Her kommer nogle fakta om CMS-systemet WordPress og webshop løsningen WooCommerce
WordPress er et open source CMS-system og det mest udbredte på verdensplan. WordPress står for 27% af alle implementerede CMS-systemer i verden.
Når man tager i betragtning, at kun ca. 3 % bruger Joomla, som er nr. 2 på listen over markedsledende CMS-systemer, så siger det lidt om WordPress’ overlegenhed.
Og det er naturligvis ikke uden grund, at WordPress ligger på en suveræn 1. plads:
WordPress er enormt fleksibelt og brugervenligt, og der findes rigtig mange WordPress plugins, der kan øge funktionaliteten enten gratis eller for småpenge. Det vil sige, at du for en meget overkommelig pris kan få et ret avanceret CMS-system.
Med den rette support og rådgivning vil du med et WordPress-system kunne få dit et butiksvindue på nettet, der tiltrækker kunder og gør din online-tilstedeværelse let og ligetil.
WooCommerce er den mest brugte e-handelsplatform i verden:
Faktisk er næsten 40% af alle online-platforme lavet i WooCommerce!
Derfor kan du være helt tryg i maven, når du vælger at få lavet en webshop løsning i WooCommerce, for den er gennemprøvet og gennemtestet af virkelig mange virksomheder på verdensplan.
Faktisk er det sådan, at 67% af alle virksomheder, der findes på nettet, ikke sælger noget online. Og det er rigtig synd, for hvis vi igen tænker på vores 3,5 millioner danske forbipasserende, så er der markedsandele at hente online.
Og med en løsning som WooCommerce er dette nu nemmere end nogensinde før:
Du kan få en top-professionel webshop, der både ser fantastisk ud og fungerer optimalt for dine kunder, så de kan begynde at købe hos dig også, når de sidder hjemme i stuen fredag aften.
Automattic, som står bag WordPress, har sidste år købt WooCommerce pga. af deres store succes. Du vil derfor opleve en sømløs integration af de to systemer og et powerhouse af en webløsning, hvis du skal have en hjemmeside med en integreret webshop.
Har du brug for en ny hjemmeside, og hvis ja, hvilken webdesigner skal du vælge til dit projekt?
Er du i tvivl, om din nuværende hjemmeside er god nok, eller vil du gerne blive klogere på, hvordan du vælger den rigtige webdesigner til dit projekt?
Jeg har skrevet et blogindlæg, der hjælper dig på vej gennem: De 11 (vigtigste) overvejelser før køb af ny hjemmeside >
Læs også: Mobilvenlig hjemmeside – Derfor skal du have et responsivt design
God inspiration? Del gerne indlægget