Skal du købe en ny hjemmeside, er der en række vigtige overvejelser, du bør gøre dig, inden du indgår aftale med en webdesigner.
Hvis du søger på “købe ny hjemmeside” på Google, vil du opdage et stort spænd i prisen på hjemmesider — fra den billigste til den dyreste løsning.
Det er derfor vigtigt, at du er klædt på til at gennemskue, hvad du får, og hvad du IKKE får, til den pris, du bliver præsenteret for. Der er en del faldgruber, som du nemt kan undgå, når du har læst dette indlæg.
Det kræver lidt research at finde den helt rigtige webleverandør. Men forarbejdet er godt givet ud. Det er nemlig med til at sikre, at du ender med en flot og velfungerende hjemmeside, som du er 100% tilfreds med.
Indhold: Vigtigste overvejelser før køb af ny hjemmeside
- Lav en kravsspecifikation: Sådan gør du
- Din hjemmeside skal være mobilvenlig (responsiv)
- Vælg et godt CMS
- Overhold GDPR-lovgivningen
- En ny hjemmeside er mere end bare webdesign
- Få en fast pris på din nye hjemmeside
- Undgå at købe for billigt
- Sikr dig, at du ejer hjemmesiden og har fuld adgang
- Vær varsom med billige pakkeløsninger
- Hvem står for vedligeholdelse og support?
- Har webdesigneren mange positive kundereferencer
Lav en kravsspecifikation: Sådan gør du
Jeg anbefaler altid, at du laver en kravsspecifikation, før du henvender dig til en webdesigner.
En god kravsspecifikation gør det muligt for webdesigneren at give dig den rigtige pris – og ikke mindst levere et hjemmesidedesign, som du bliver tilfreds med.
Eksempler på overvejelser til brug for din kravsspecifikation:
Formålet med at købe en ny hjemmeside:
Hvorfor ønsker du/I en ny hjemmeside? Er det for at øge salget, løfte det visuelle udtryk, indsamle flere leads, skabe et bedre fundament for optimering til Google (SEO) eller andet?
Målgruppe:
Hvilke kunder henvender du dig til? Hvilken type information søger de, og hvad får dem til at booke, købe, kontakte dig mv.
Funktionalitet:
Hvilke funktioner skal hjemmesiden have? Fx kontaktformular, blog, integreret webshop, salg af abonnementer, online booking mv.
Design og branding:
Hvordan skal din nye hjemmeside se ud? Skal den ligne din eksisterende hjemmeside, eller er der behov for en opdatering og forbedring af designet?
Gør dig overvejelser om farver, grafik, logo, skrifttyper mv.
Er du i tvivl om design og det visuelle udtryk, kan det være en stor hjælp at klikke lidt rundt på nettet og finde nogle hjemmesider, der har et design og udtryk, som du godt kan lide.
Inkludér links til de hjemmesider, du finder, så webdesigneren kan se, hvilken stil du går efter i hjemmeside-designet.
Indhold:
Hvilken type indhold skal der være? Tekst, billeder, videoer osv. Har du indholdet, eller skal det først produceres?
Antal sider (sitemap):
Hvilke sider skal der være på hjemmesiden? Fx forside, om-side, kontakt-side, 4 ydelsessider, kundereferencer, blog, handelsbetingelser, privatlivs- og cookiepolitik osv.
Lav gerne et sitemap, det giver et godt overblik.
Integrationer:
Er der behov for integration med andre systemer som CRM, regnskabsprogram, e-mailmarketing mv.
Konkurrenter:
Hvem er din vigtigste konkurrenter? Din nye hjemmeside skal jo være endnu bedre end dine konkurrenters.
Budget:
Hvor meget må din hjemmeside koste? Når du fastlægger dit budget, skal du huske, at en ny hjemmeside er mere end bare webdesign.
Det er vigtigt at tage højde for udgifter til fx fotograf, tekstforfatter og evt. design af logo mv.
Og glem ikke, at din hjemmeside skal markedsføres efterfølgende via fx SEO, Google Ads, Facebook-annoncering osv.
Konkurrencen om online synlighed er stor!
En hjemmeside, der ikke bliver markedsført tilstrækkeligt, forsvinder meget let i mængden. Det kan sammenlignes med, at du bygger den flotteste fysiske forretning dybt inde i en skov. Hvis du ikke gør opmærksom på, at din forretning eksisterer, så er der ingen, der finder den!
Inkluder derfor altid markedsføring i dit budget.
Din hjemmeside skal være mobilvenlig (responsiv)
Når din hjemmeside er mobilvenlig (responsiv), giver du dine kunder en god brugeroplevelse på alle skærmstørrelser. Samtidig styrker du dine muligheder for topplaceringer på Google.
Google ønsker nemlig at vise mobilvenlige hjemmesider i søgeresultaterne.
Siden 2019 har Google benyttet ”Mobile First Indeksering”. I praksis betyder det, at det er mobilversionen, de bruger som rettesnor for din rangering på Google. Derfor skal mobilversionen fungere godt.
Vælg et godt CMS til din hjemmeside
Der findes mange forskellige CMS’er. CMS står for Content Management System, og er det system, en hjemmeside er bygget op i.
Nogle CMS’er har meget begrænsede muligheder og opdateres sjældent. Andre er mere velfungerende, men kan mangle brugervenlighed, så du skal betale for dyre supporttimer, hver gang du skal lave en lille justering.
Jeg udvikler udelukkende hjemmesider i WordPress, verdens mest anvendte CMS.
En professionelt udviklet WordPress hjemmeside fungerer godt og er meget brugervenlig for dig, så du selv kan lave et hav af ændringer, tilføjelser og justeringer uden at skulle købe supporttimer.
Husk, at det CMS, du vælger, skal være forberedt og velegnet til SEO.
Kan din ny hjemmeside ikke søgemaskineoptimeres ordentligt, kan du få et stort og dyrt problem med din markedsføring og synlighed på nettet.
Overhold GDPR-lovgivningen
Din hjemmeside skal overholde EU’s Persondataforordning (GDPR). Det kræver bl.a. et korrekt opsat cookiebanner og en tydelig cookie-og privatlivspolitik.
Tjek altid, om en GDPR-løsning er inkluderet i det tilbud, du modtager på en ny hjemmeside. Hvis ikke, vil det blive en ekstra udgift, der skal lægges til prisen.
Jeg har i samarbejde med en advokat udviklet en GDPR-løsning til WordPress, som altid er inkluderet i prisen på en hjemmeside hos mig (værdi 3.500 kr.).
Få en fast pris på din nye hjemmeside
Prisen for det, der bliver præsenteret som det samme produkt – en velfungerende og flot hjemmeside – kan variere meget.
Det kan være fristende at indgå aftale om en billig ny hjemmeside, men her skal du træde varsomt. Der kan nemlig hurtigt løbe mange ekstra udgifter på.
Sørg derfor altid for at få en fast pris. Køber du en ny hjemmeside hos mig, får du altid en fast pris, hvor alt er inkluderet.
Se mine priser på WordPress webdesign >
Undgå at købe en ny hjemmeside for billigt
Der er stor forskel på en leverandør, der siger, han kan lave en ny hjemmeside for 5.000 kr. på en eftermiddag i sin fritid, og en professionel webdesigner, der måske skal have 3, 5 eller 10 gange så meget.
Prisforskellen skulle meget gerne afspejle sig i høj kvalitet visuelt og teknisk, professionalisme, service, leveringsdygtighed og evnen til at føre dine ønsker til hjemmesiden ud i livet.
Nogle leverandører er stærkt begrænsede af deres valgte platform (CMS). Hvis de fx ikke kan klikke sig frem til en indstilling eller en funktion i CMS’et, så kan de ikke føre dine ønsker ud i livet.
En dygtig webdesigner kan lynhurtigt skrive et par linjer kode, der løser problemet, og herefter hurtigt komme videre med udviklingen af din nye hjemmeside.
Nogle CMS’er er også dårligt bygget op i forhold til SEO. Så, hvis du ønsker at søgeoptimere din hjemmeside, er det meget bøvlet, og koster måske ekstra udvikler-timer.
Sikr dig, at du ejer hjemmesiden og har fuld adgang
Der findes webbureauer og webdesignere, som udvikler hjemmesider i deres eget CMS-system. Nogle gange er aftalen skruet sammen som en løbende abonnementsaftale, andre gange betaler du en fast pris.
Ligegyldigt hvad, så sørg for, at du har fuldt ejerskab, råderet og ubegrænset adgang til din hjemmeside.
Hvis aftalen er udformet som en abonnementsaftale med månedlige afdrag, så vær meget opmærksom på, hvor lang bindingsperioden er, så du ikke kommer til at hænge i flere år på en aftale, som du ikke kan komme ud af.
Vælger du at få lavet dit nye hjemmesidedesign hos mig, ejer du siden og har alle rettigheder til indholdet.
Vær varsom med billige pakkeløsninger
Jeg oplever desværre nogle gange, at kunder kommer til mig efter, de har fået lavet en ny hjemmeside, hvor de har fået tilbudt en pakkeløsning inkl. SEO og Google Ads til en billig pris.
De oplever, at den ny hjemmeside ikke fungerer optimalt. At den udførte SEO er mangelfuld, og at Google Ads ikke konverterer tilstrækkeligt for dem.
Webdesign, SEO, Google Ads og Facebook-annoncering er hvert sit specialområde, og hver af dem kræver stor faglig kompetence og indsigt. Vær varsom, hvis en person siger, at de kan hjælpe med det hele. Det giver sjældent et godt resultat.
Jeg koncentrerer mig udelukkende om at udvikle professionelle hjemmesider og webshop-løsninger.
Jeg har gennem mange år opbygget et stærkt netværk af dygtige samarbejdspartnere inden for fx SEO, GoogleAds, foto, tekstforfatning mv. Se mine samarbejdspartnere her >
Tilbyder webdesigneren service- og supportaftaler?
Det er vigtigt at overveje, hvem der skal stå for vedligeholdelse og support på din nye hjemmeside. Du kan spare meget tid og undgå mange frustrationer med en professionel service -og supportaftale.
Uden regelmæssig opdatering åbner du døren for hackere, som kan lave stor skade på din hjemmeside på kort tid. Sker der noget med din hjemmeside, er det afgørende, at du har en backup, så du hurtigt kan komme op at køre igen.
Vælger du en WordPress serviceaftale hos mig, tager jeg mig af alt det tekniske. Jeg sørger bl.a. for opdatering af plugins og tema – og laver daglig backup af dit site. Alternativ kan du vælge fx et klippekort, så du kan få ad hoc-hjælp til WordPress.
Har webdesigneren mange positive kundereferencer?
Hvad siger de eksisterende kunder om webdesigneren?
Hvis der ikke er synlige referencer på designerens hjemmeside, bør du bede om at få nogle. Kan designeren ikke fremvise flere gode referencer, så vælg en anden leverandør!
Tjek fx referencer på hjemmesiden og på Trustpilot.
Jeg håber, at denne guide hjælper dig videre i dit valg af leverandør til din nye hjemmeside
Med en ny, flot og professionelt udviklet hjemmeside, sender du et tydeligt signal om, at din virksomhed er professionel, seriøs, kompetent og troværdig.
Kombinerer du din nye hjemmeside med SEO, så kunderne kan finde dig på Google (eventuelt suppleret med Google Ads og Facebook-annoncering), så er du godt på vej til at tjene din investering hjem mange gange i kraft af flere henvendelser og øget salg.
Vil du have et tilbud på en ny hjemmeside, er du meget velkommen til at kontakte mig på mig@renesejling.dk for en dialog om dit projekt.
God inspiration? Del gerne indlægget
Hej René
Tak for en god guide. Jeg håber, at flere hjemmesidesøgende vil finde den, før de falder i en af de mange fælder – køber for billigt, køber for dyrt, binder sig, ikke får admin-adgang o.s.v.
Bedste hilsner
Rikke
Tak for kommentaren Rikke. Ja helt enig 🙂 Så fik du lige et link tilbage igen også 😀