Kontaktformular ⇒ De 3 bedste plugins og tips til optimal opsætning [2024]

En kontaktformular på din hjemmeside eller webshop gør det nemt for potentielle kunder at henvende sig.

Derfor er det for de fleste virksomheder en god idé at have kontaktformularer placeret strategisk på hjemmesiden.

Der findes mange WordPress-plugins til kontaktformularer. Som erfaren webdesigner har jeg testet en del. Nogle er dumpet, og andre er sluppet gennem nåleøjet.

I denne guide får du mine 3 favorit-plugins og tips til optimal opsætning af din kontaktformular.

Indhold:


Hvilke WordPress-plugins til kontaktformularer er de bedste?

En af de store fordele ved WordPress er, at der findes mere end 60.000 forskellige plugins til alle mulige formål. Det gør WordPress til et ultrafleksibelt CMS. Men det betyder samtidig, at man som almindelig bruger godt kan fare lidt vild i alle mulighederne.

Derfor får du her en gennemgang af mine 3 favorit-plugins til kontaktformularer.

Hvis du, efter du har læst artiklen, er i tvivl om, hvilket plugin der er bedst til netop din hjemmeside, så spørg mig i kommentarfeltet, så rådgiver jeg dig gerne.

Gravity Forms – Premium kontaktformular

Gravity Forms er mit eget første valg. Det er et Premium plugin, som koster fra $59, men det er pengene værd.

Du kan lave alt fra simple kontaktformularer til mere avancerede formularer på flere sider (fx spørgeskemaer).

Gravity Forms integrerer med de kendte e-mailsystemer (fx Mailchimp, Active Campaign og Campaign Monitor).

Du kan udvide med en shop-funktion til betaling eller abonnementer.

Jeg har brugt Gravity Forms i over 10 år. Det er klippestabilt og bliver løbende opdateret og vedligeholdt. De har en god support, hvis du løber ind i tekniske udfordringer.

Drag and drop, når du designer din kontaktformular i Gravity Forms.

Contact Form 7 – Gratis kontaktformular

Contant Form 7 er et populært kontaktformular-plugin, som bliver brugt på mange hjemmesider.

Det er gratis, simpelt og nemt at bruge. Det kan de mest basale ting, og med lidt HTML-kode kan du designe kontaktformularen, næsten som du har lyst til.

Du kan opsætte det, så du modtager en mail, når kunden har indsendt. Pluginnet understøtter dansk. Det betyder, at du kan oversætte og redigere i tekst på både kontaktformular, og den tekst, som kunden får vist, efter formularen er udfyldt og afsendt.

Du får adgang til FAQ og links til supportartikler direkte i din WordPress-backend. Pluginnet bliver brugt på 5+ millioner hjemmesider — og bliver løbende opdateret og vedligeholdt.

Hvis du driver en mindre hjemmeside og kun har brug for kontaktformular til kundehenvendelser, så er Contact Form 7 et godt gratis alternativ til Gravity Forms.

Backend WordPress kontaktformular med plugin Contact Form 7. renesejling.dk

WPforms – Gratis og premium kontaktformular

WPforms minder en del om Gravity Forms. Det findes i en gratis udgave med færre funktioner.

Hvis du vil have fuld kontrol og alle funktioner, skal du betale for Premium.

Det er nok mest en smagssag, om du er til WPforms eller Gravity Forms. Mit førstevalg er Gravity Forms, men WPforms er et godt alternativ.

WPforms med drag & drop. Plugin til kontaktformular i WordPress. René Sejling

Kontaktformular og overholdelse af GDPR

Når du opsætter en kontaktformular på din hjemmeside, er det vigtigt, at du overholder GDPR (EU’s Persondataforordning).

Vær opmærksom på, at en del plugins gemmer de indsendte informationer på dit webhotel. Hvis det er tilfældet, så skal du huske at gøre opmærksom på det.

Se eksempel her.

Eksempel på GDPR kontaktformular i WordPress, der opfylder reglerne. Rene Sejling.dk

Det skal også være beskrevet i din cookie- og privatlivspolitik, hvad du bruger oplysningerne til mv.

Vær også obs på, om de data, du beder om, er personfølsomme og måske ikke egner sig til at blive sendt via en kontaktformular.

Det er muligt at slå gem-funktionen fra, så de indsendte data ikke bliver gemt på serveren (dit webhotel), men kun sendes til dig i en mail.

Der er dog flere fordele ved at have funktionen slået til, som du mister, hvis du slår den fra.

Når informationer fra de indsendte kontaktformularer bliver gemt på dit webhotel, kan du nemt eksportere data til Excel. Det er fx ret smart ved til meldinger til events el.lign. Derudover ligger data gemt, hvis mailen svigter, så du altid kan se indtastningerne i dine formularer.

Sådan sikrer du korrekt afsendelse og modtagelse af informationer

Når en potentiel kunde har indtastet informationer i din kontaktformular og trykket på SEND, så skal du jo meget gerne modtage informationerne straks.

Forestil dig, at en procentdel af de indsendte kontaktformularer ikke når frem til dig. Av! Potentielle kunder, der ikke får svar. Det er både dårligt for dit image (dårlig kundeservice) og kan betyde, at du ikke får potentielle kunder i hus.

Derfor er den del af opsætningen, som jeg nu gennemgår, meget vigtigt (og desværre lidt teknisk).

Sikker afsendelse af kontaktformularens info til dig

Det er vigtigt, at du opsætter kontaktformularen og din mailkonto på dit webhotel, så du modtager en e-mail straks efter, at en bruger har trykket på SEND-knappen.

WordPress sender mails via noget, der kaldes PHP. Denne funktion fejler desværre ind i mellem, med det resultat at du ikke modtager mails.

Fejl i afsendelse kan også opstå, hvis din DNS-opsætning (Domain Name System) på dit webhotel er opsat forkert. Jeg ved godt, det er lidt teknisk, men vi kommer desværre ikke udenom fagudtryk her.

Vil du være sikker på at modtage en mail, når en kunde har udfyldt og afsendt en kontaktformular, så er der flere ting, du skal opsætte korrekt.

#1 – Opsæt SMTP

Første trin til at sikre, at du modtager en mail, når en kontaktformular er udfyldt, er SMTP.

Det kræver, at du opsætter en e-mailkonto på dit webhotel (domæne mail), som alle mails fra din hjemmeside bliver sendt igennem.

SMTP giver dig en langt højere leveringssikkerhed end PHP.

#2 — Opsæt e-mail korrekt i kontaktformularen

Trin 2 er, at du opsætter afsendelse korrekt i selve kontaktformularen.

Her skal du sørge for at indtaste dit domæne som afsender på den mail, som skal sendes til dig, ellers vil det også give problemer med levering.

Hvad du indtaster her, er lige meget, blot domænet er med.

Så hvis du som mig sender fra renesejling.dk så skal afsender fx være noreply@renesejling.dk eller formular@renesejling.dk el.lign.

BONUSTIP

Sådan svarer du nemt på en henvendelse via kontaktformular:
I de fleste kontaktformular-plugins kan du opsætte det sådan, at den e-mail, som brugeren har indtastet i formularen, automatisk bliver indsat som svaradresse i dit e-mailprogram.

Det betyder, at du bare skal trykke svar på den e-mail, du modtager med info fra kontaktformularen og sende dit svar.

#3 — Ekstra leveringssikkerhed via ekstern service

Udover SMTP kan du også sætte din hjemmeside op til at sende alle mails via en ekstern service som fx Mandril, Mailgun eller Sendgrid.

Det øger din sikkerhed for, at du modtager ALLE mails fra din kontaktformular.

En simpel kontaktformular giver flere henvendelser

Undersøgelser har vist, at kontaktformularer med mange felter konverterer dårligere end simple kontaktformularer.

Det er derfor vigtigt, at du kun beder om de informationer, der er vigtige at få i første omgang.

Hvis du kan nøjes med navn, e-mail og et kommentarfelt til spørgsmål eller info, er det optimalt. Har du brug for modtagerens telefonnummer, så skal det felt naturligvis også være der.

Du skal også være obs på, hvilke felter der SKAL være udfyldt. Fx kan du nøjes med, at kun e-mail og kommentarfelt SKAL udfyldes (krævede) — og andre felter er valgfrie.

Det skal være simpelt og hurtigt at udfylde en almindelig kontaktformular. Bliver det for besværligt, risikerer du, at brugeren springer fra og ikke får udfyldt og afsendt formularen.

Hvad skal der ske, når kunden har trykket på send?

Når brugeren har trykket på SEND, har du mulighed for at opsætte forskellige ting, der styrker serviceniveau og brugervenlighed.

  • Autosvar: Du kan opsætte formularen, så brugeren får tilsendt en kopi af den mail, du modtager med info fra kontaktformularen. Det kaldes et autosvar. På den måde ved kunden, at formularen er afsendt til dig
  • Redirect: Du kan opsætte en redirect (viderestilling), så brugeren efter afsendelse af formularen, bliver sendt ind på en specifikt designet takke-side. Her kan du fx give et godt tilbud, opfordre til at tilmelde sig dit nyhedsbrev eller linke til spændende artikler på din hjemmeside

Derfor anbefaler jeg et plugin fremfor Page Builder-modul til kontaktformular

Måske bruger du en Page Builder på din hjemmeside fx Beaver Builder eller Elementor. I begge disse Page Buildere (og andre) finder du et modul til kontaktformularer.

Jeg vil dog altid anbefale, at du bruger et specialiseret plugin til dine formularer.

Fordele ved et godt kontaktformular-plugin vs Page Builder:

  1. Indstillingsmuligheder er markant højere
  2. Du kan 100% styre, hvad der skal ske, efter formularen er sendt
  3. Formulardata bliver gemt (alt efter plugin) — og kan nemt eksporteres
  4. Hvis Page Builderen deaktiveres, vil formularen stadig fungere
  5. Du får bedre support
  6. Nye funktioner og fejlrettelser sker oftere i et godt plugin

Sådan undgår du spam i dine kontaktformularer

Hvis du vil undgå en masse spam via din kontaktformular, så er den bedste metode at opsætte et felt i koden, som spambotten læser og udfylder, men som de reelle brugere ikke ser.

Metoden kaldes ”Honey Pot Trap” — eller på dansk ”honningkrukke-fælde”. Spambotten går i fælden, og så kan kontaktformular-pluginnet opsættes til at frasorterer alle formularer, hvor det falske felt er udfyldt.

Nogle vælger også at bruge en Captcha. Det er de der irriterende felter, hvor du skal bevise, at du ikke er en robot ved at skrive bogstaver eller vælge alle billeder med palmer.

Ved Captcha-metoden får du frasorteret robotterne, men du opsætter samtidig en funktion, som de fleste brugere synes er virkelig irriterende.

Min anbefaling er derfor altid Honningkrukke-metoden.

Har du spørgsmål eller brug for teknisk assistance?

Er du i tvivl om, hvilket kontaktformular-plugin der passer bedst til din hjemmeside, så spørg endelig i kommentarfeltet.

Har du behov for teknisk support til optimal opsætning af kontaktformularer, så tilbyder jeg hurtigt og effektiv WordPress assistance. Kontakt mig på mig@renesejling.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Indkøbskurv
Scroll to Top