TEST DIT WEBSITE DESIGN – Har din virksomhed (alvorligt) brug for en ny opdateret hjemmeside?

Dårligt eller forældet website design kan koste din virksomhed kunder og omsætning

Du driver naturligvis en professionel og seriøs virksomhed. Men er det også det, du signalerer med dit hjemmeside design?

Alt for mange virksomheder prioriterer ikke deres webdesign tilstrækkeligt højt. Resultatet er, at det signal, der sendes til potentielle kunder på nettet, langt fra afspejler virksomhedens faglige kompetence, seriøsitet og professionalisme.

I dette indlæg får du 6 test-punkter, der hjælper dig med at afdække, om din virksomheds nuværende website design er godt nok.

Når jeg surfer rundt på nettet, støder jeg alt for ofte på hjemmesider og webshops med forældet eller dårligt webdesign. Og det er ikke kun små selvstændige virksomheder med begrænsede ressourcer, hvor den visuelle og tekniske online-identitet halter.

Jeg ser desværre alt for mange seriøse og professionelle virksomheder i alle størrelser, som har alt for lidt fokus på deres website design.

Et dårligt eller forældet website design virker utroværdigt og useriøst
– halter din hjemmeside eller webshop teknisk, visuelt eller tekstmæssigt,
er der meget stor sandsynlighed for, at det koster dig kunder og omsætning

De 6 vigtige test-punkter

Jeg uddyber punkterne længere nede, men her er et hurtigt overblik:

  1. Er dit webdesign mobilvenligt (responsivt)?
  2. Loader din hjemmeside hurtigt nok?
  3. Kan der laves tilfredsstillende SEO på din hjemmeside?
  4. Sæt dig i kundens sted #1, og kast et kritisk blik på din hjemmeside
  5. Sæt dig i kundens sted #2, klik rundt på din hjemmeside
  6. Kig på dine konkurrenters hjemmeside

Foto af mobil. Professionelt webdesign. WordPress. Rene Sejling, Viborg.

Kundernes førstehåndsindtryk –  dit website design er afgørende

De fleste mennesker er efterhånden rutinerede internetbrugere, og vi forventer en god brugeroplevelse, et hurtigt website og et professionelt webdesign.

Det menneskelige øje opfatter lynhurtigt farver, grafik, opsætning og billeder.

Når dine potentielle kunder surfer rundt og klikker ind på din hjemmeside, vurderer de således i løbet af et øjeblik, om din hjemmeside ser professionel ud og virker troværdig – eller det modsatte.

Du har med andre ord kun et splitsekund til at gøre et godt førstehåndsindtryk.

Så mit spørgsmål til dig er:

Har din virksomhed tilstrækkeligt fokus på jeres webdesign og online-identitet, eller trænger I til en ny professionel hjemmeside eller webshop, der tydeligt og troværdigt afspejler jeres faglige kompetence og professionalisme?

Når jeg bevæger mig rundt på nettet, er det tydeligt at se, hvilke virksomheder der går op i at have en flot, teknisk velfungerende og brugervenlig hjemmeside eller webshop.

Mange af de virksomheder, som ikke har prioriteret deres hjemmeside tilstrækkeligt højt, har ofte et website design, der er minimum 5-6 år gammel. Ofte lavet i et CMS (Content Management System), der ikke er blevet opdateret i flere år.

Den (ben)hårde digitale virkelighed

Vi lever i en digital virkelighed, hvor din virksomheds hjemmeside
indgår
som et meget væsentligt element
i opbygning af kunderelationer og troværdighed

– og dermed også i salget af dine ydelser eller produkter

Din hjemmeside er din virksomheds ansigt udadtil. Hvis du går ned ad et butiksstrøg i en fremmed by, ville du så gå ind i en forretning med et forfaldent ydre, eller ville du vælge konkurrenten med den velholdte facade?

Hvis du kommer ind i den fysiske butik, som er pæn på overfladen, men oplever, at varerne ligger hulter til bulter, og det er meget svært at finde det, du søger, ville du så købe noget i butikken? Eller ville du lynhurtigt forlade matriklen uden at købe noget og med et dårligt indtryk!

Skrivebord med mac. Professionelt website design. Har du brug for nyt webdesign. renesejling.dk.

TEST DIT WEBDESIGN

Har din virksomhed brug for et nyt og opdateret website design?

De 6 test-punkter nedenfor giver dig et godt billede af tingenes reelle tilstand. Så skænk en god kop kaffe, og lav en objektiv gennemgang af punkterne.

1. Er dit webdesign mobilvenligt?

Din hjemmeside skal være mobilvenlig. Jeg anbefaler et responsivt webdesign, der automatisk tilpasser sig desktop, tablet og mobil.

Over 50% af alle købsrejser starter i dag på mobiltelefonen. Hvis dit webdesign ikke er velfungerende og brugervenligt på mobil, er der stor sandsynlighed for, at du mister omsætning og kunder.

I forhold til søgemaskineoptimering (SEO) har Google varslet, at de sandsynligvis allerede i starten af 2018 har fuldt udrullet Mobile First Index. Det betyder, at hjemmesider, der ikke er mobilvenlige, med stor sandsynlighed vil miste placeringer på Google. Vil du være synlig på Google fremadrettet, så kommer du ikke uden om et mobilvenligt webdesign.

Er du i tvivl om din hjemmeside er mobilvenlig, kan du tjekke det her https://search.google.com/test/mobile-friendly

Vil du vide mere om, hvorfor et mobilvenligt og responsivt design er så vigtig, kan du læse dette blogindlæg >>>

2. Loader din hjemmeside hurtigt nok?

Alt for mange hjemmesider loader for langsomt. Ofte, fordi hjemmesiden ligger på et billigt webhotel, eller fordi billederne på siden ikke er optimerede og komprimerede.

Fx ser jeg ofte, at der loades et 5 megabyte stort billede i fuld opløsning, som kun vises på hjemmesiden som et lille billede på fx 500×500 px. Loading af så tungt et billede tager alt for lang tid!

3. Kan der laves tilfredsstillende SEO på hjemmesiden?

Desværre er der nogle CMS-systemer, som ikke er opbygget optimalt i forhold til søgemaskineoptimering (SEO). Er det nemt at lave SEO på din hjemmeside, eller er det bøvlet og kræver dyre webudvikler-timer, at få det til at fungere nogenlunde? SEO er afgørende for dine placeringer og synlighed på Google, så det tekniske fundament for at kunne søgemaskineoptimere skal være i orden.

Jeg designer udelukkende hjemmesider i WordPress. En professionel designet WordPress hjemmeside er meget brugervenlig i forhold til SEO.

Jeg sørger for at hele det tekniske design-fundament, og hastigheden er i orden. Og jeg installerer WordPress-plugin’et SEO by Yoast, som er en anerkendt og brugervenligt plugin, som gør det nemt for dig at implementere fx titles og metadescriptions.

4. Sæt dig i kundens sted #1, og kast et kritisk blik på dit website design

Hvis du var en potentiel kunde, ville du så umiddelbart tænke professionelt, seriøst, kompetent og troværdigt, når du ser webdesignet på din hjemmeside?

Lav øvelsen både på desktop, mobil og tablet. Dit hjemmesidedesign skal se godt ud og være fuldt funktionelt på alle platforme.

5. Sæt dig i kundens sted #2, klik rundt på din hjemmeside

Er din hjemmeside brugervenlig? Er det nemt at finde rundt på websitet? Er der tydelige call-2-action knapper. Er siderne på dit website kædet logisk sammen med interne links? Er dine tekster gode nok? Fremstår billeder og grafik nutidigt og up-to-date? 

Igen Lav øvelsen både på desktop, mobil og tablet. Jeg ser meget ofte, at hjemmesider fungerer utilfredsstillende på mobil, selv om de er lavet i et responsivt/mobilvenlig webdesign.

6. Kig på dine konkurrenters hjemmeside

Lever din hjemmeside op til dine konkurrenters hjemmeside? Ud fra hjemmesiderne ville du så som kunde vælge din egen virksomhed (eller en af dine konkurrenters)?

Hvis der er for mange ting ovenfor, hvor du tænker: ”Hmmm, det her er ikke optimalt”, så er det måske tid til at overveje at investere i en ny opdateret hjemmeside.

Hvad ser du, når du kigger på din virksomheds hjemmesidedesign?

Er jeres digitale butiksfacade velholdt og indbydende? Er det let at finde de informationer, varer og ydelser, som kunden er på udkig efter?

Hvis ikke, så er der meget stor sandsynlighed for, at du lige nu mister kunder og omsætning.

Har du konstateret, at det er tid til et nyt opdateret website design, så er du velkommen til at kontakte mig på hej@renesejling.dk for en dialog om dit projekt.

Læs også mit blogindlæg “9 vigtige overvejelser før du investerer i en ny hjemmeside”

God inspiration? Så del gerne indlægget.

Efterlad en kommentar