WordCamp Europe 2017 Paris

Så blev det tid til en af årets største begivenheder – WordCamp Europe 2017, der denne gang blev afholdt i byernes by Paris. Det er på verdensplan det absolut største WordCamp, der afholdes, og det er 5. år i træk, det bliver afholdt.

Deltagerne på WordCamp er WordPress-entusiaster fra hele verden. Alt fra bloggere over webhosts, plugin- og temaudvikler til webdesignere, der ligesom jeg laver hjemmesider til egne kunder.

Jeg deltager i WordCamp for at videreuddanne mig, og holde mig opdateret på, hvad der sker af nye tiltag og teknologier.

Det giver mig input til at optimere mine arbejdsgange, og ny viden, så jeg kan blive ved med at levere de bedste og nyeste webløsninger til mine kunder. Jeg har hvert år lært noget nyt og spændende.

Deltagelsen i WordCamp Europe er også med at til styrke og udbygge mit netværk, især blandt de danske deltagere. Men også blandt de mange andre, der kommer. Og så er det en mulighed for at møde dem, der står bag nogle af de mange services, som jeg bruger til dagligt.

Netværk og sightseeing

Jeg havde på forhånd aftalt med Torben fra Webfronten.dk, at vi skulle mødes i Paris. Vi samarbejder meget til dagligt, og var også afsted sammen til WordCamp 2016 i Wien. Vi havde koordineret samme hotel og næsten samme flytidspunkter.

Vi mødtes i lufthavnen, hvor han tog pænt imod mig, dog uden flag og navneskilt. Vi tog en taxa til hotellet, som lå kun 10 minutters gang fra industriområdet Les Docks De Paris, hvor WordCamp blev afholdt.

Super fedt hotel med et stort lækkert værelse og masser af plads. Dog var området ikke så optimalt. Der var desværre for dem rigtig mange hjemløse, som lå og sov under broen på den anden side af vores hotel. Der var et stort opbud af politifolk i området, som tilsyneladende passede på en flok flygtninge. Det virkede ret kaotisk.

Vores første aften gik med en gåtur til Sacre Coeur, som lå 3 km fra hotellet. Virkelig flot gammel kirke med smuk udsigt ud over Paris. Herefter fandt vi et spisested, hvor vi fik en god bøf, og sad og så på det parisiske byliv.

Aftenen sluttede vi af med at gå forbi Moulin Rouge.

Turist for en dag

Torsdagen stod på turistrundfart i Paris. Vi tog Metroen ind til Place de la Concorde, hvorefter vi gik gennem parken ned til Louvre-museet. Vi fortsatte videre ned til Notre Dame, Pont Nouf, og så tilbage langs Seinen op til Eiffeltårnet.

Ved Eiffeltårnet fandt vi sammen med Yan fra Yan & Co. Efter en god pizza til frokost gik vi tilbage til Eiffeltårnet, hvor hele Nordic Custom Made sad og hyggede sig i solen.

Vi blev hurtigt enige om at finde et sted, som solgte noget koldt at drikke, så vi gik ned til Seinen, og fandt en bar, der kunne hjælpe os med det.

Her sad vi nogle timer, hvorefter Nordic Custom Made skulle til teambuilding-aftensmad på en totalt mørklagt restaurant, hvor man intet kunne se. Det måtte vi jo høre noget om senere, så vi andre fandt en restaurant ikke langt derfra. Peter Suhm fra WP Pusher og Greg, en af hans venner fra USA, stødt til os.

Før vi tog tilbage til hotellet, nåede vi at få en update fra den mørklagte teambulding-aftensmad. Det lød rigtig spændende.

Fredag – Dag 1 på WordCamp Europe

Fredag morgen kl 8.45 startede WordCamp Europe for alvor. De var desværre lidt forsinkede, da folk havde misforstået, hvornår man skulle dukke op og få sit adgangskort. Men ca. kl. 9.15 kom der gang i det hele.

I hovedbygningen Pullman var der registrering, og et stort åbent sponsorområde, hvorfra der var adgang til en stor scene med ca. 1000 siddepladser.

I bygningen på den anden side, som hed Eiffel, var der også en scene. Og i en 3. bygning var der Swag Store, forfriskninger, toiletter og workshopområde. Udenfor på området var der et stort fællesområde med et telt, hvor middagsmaden blev udleveret.

Vi gik lidt frem og tilbage til de forskellige oplæg, som det nu passede os bedst.

Oplæg i løbet af fredagen

Sikkerhed er vigtigt, og foredraget med Miriam Schwap var rigtig godt.

Her er nogle af de tips, hun kom med omkring sikkerhed i WordPress:

• Stærke passwords
  • Brug ikke admin som brugernavn
  • Brug kun gode kvalitets webhoteller med god support
  • Backup, backup, backup
  • Brug kun pålidelige plugins
  • Brug 2-faktor login
  • Wordfence og Jetpack blev nævnt som gode sikkerhedsplugins
  • Brug kun SFTP
  • Deaktivér editoren
  • Sæt en firewall op
  • Skift til PHP 7

Af eksterne services anbefalede hun:

• GravityScan
  • Sucuri
  • Google Search Console

Marina Pape om WooCommerce

Marina fortalte om markedsføringen af WooCommerce, og hvad de har gjort for at få WooCommerce mere udbredt. Der har især været fokus på markedsføringen efter Automattic købte WooCommerce fra WooThemes i 2015.

Hun fortalte om udfordringerne ved Open Source, og om hvordan de har brugt inkluderende markedsføring, samt hvordan de bruger andres succeshistorier med WooCommerce til deres fordel.

4 Comments

1. Mark den 23. juni 2017 kl. 8:21

Tak for en god opsamling.

Så føler jeg lige som, jeg var med til de oplæg, jeg ikke fik set. Du kan simpelthen ikke nå at se det hele.

Men det var god WordCamp og altid dejligt at bruge tid med andre danske WordPress entusiaster.

• René Sejling den 23. juni 2017 kl. 10:54

Wohoo første kommentar på min blog nogensinde, tak Mark 🙂 Ja bestemt, det er altid godt og svært at nå det hele. Heldigvis var der “kun” 2 tracks i år og ikke 3 som sidste år.

2. Torben Heikel Vinther den 23. juni 2017 kl. 10:18

Kære René. Selv tak for en super tur til Paris. Det var som altid en stor fornøjelse at være sammen med dig. Det må vi helt klart gøre igen i Beograd til næste år 🙂

• René Sejling den 23. juni 2017 kl. 10:55

I lige måde 😀 Ser frem til Beograd næste år.